Listopadowe wprowadzenie Strefy PPN to miało być przede wszystkim ułatwienie dla mieszkańców Żoliborza. Opłaty za kolejne godziny parkowania skłaniają bowiem „przyjezdnych” kierowców do jak najkrótszego parkowania. [middle1] Dzięki temu Żoliborzanie, którzy korzystają z abonamentu, łatwiej parkują. Część ulic została przeznaczona wyłącznie dla aut mieszkańców Żoliborza, przez umieszczenie znaków „zakaz postoju” z adnotacją, że nie dotyczy to posiadaczy abonamentów. Objęcie Żoliborza SPPN to było działanie, które pozwoliło też na uporządkowanie przestrzeni pasa drogowego ulicy, np. przez wyznaczenie miejsc do parkowania na jezdni, a nie na chodniku, gdzie przeszkadzają pieszym. Czy nie popełniano błędów? Popełniono moim zdaniem dwa błędy systemowy i szczegółowy. Błąd systemowy to zbyt małe ułatwienie dla mieszkańców Żoliborza . Abonament rejonowy to powinno być miejsce wyłącznie pod domem (cena 30 pln rocznie) natomiast abonament obszarowy (cena 600 pln rocznie) powinien swoim zasięgiem obejmować całą naszą dzielnicę i powinna za tę cenę umożliwiać parkowanie i przy przychodni i przy sklepie i przy basenie. Abonament obszarowy, który za cenę dwadzieścia razy większą od rejonowego nie daje kierowcy innej funkcji niż parkowanie w okolicy domu nie ma sensu. Cena nie adekwatna do zbyt małych korzyści. Dowód - dane ZDM, które uzyskałem w odpowiedzi na interpelację. Liczba wydanych abonamentów dla mieszkańców Żoliborza według stanu na 26 stycznia br.: rejonowe (30 zł): 7259 szt.; obszarowe (600 zl): 555 szt. Łącznie (1+2): 7814 szt. Błąd szczegółowy niepotrzebna zmiana wygodnej organizacji ruchu na ulicach Ks. Teofila Boguckiego, Alojzego Felińskiego czy Jana Kozietulskiego. Konsultacje społeczne, które trwały od 29 października do 20 listopada 2020 r. - z tego co pamiętam jako ich uczestnik - nie omawiały tych rozwiązań. ZDM w odpowiedzi na moja interpelację w tej sprawie pisze: „- Ocena wprowadzonych rozwiązań (w tym ulic jednokierunkowych) i podjęcie ewentualnych działań korygujących rozpocznie się nie wcześniej, niż po zakończeniu wszystkich prac związanych z wdrożeniem organizacji ruchu na terenie objętym SPPN. Wówczas rozpocznie się okres obserwacji, a na podstawie ich wyników ocena.” Jaka jest Państwa opinia na temat tej jednokierunkowej zmiany? Grzegorz Hlebowicz ghlebowicz@radni.um.warszawa.pl Czytaj również: Zobacz także: Akcja Straży Pożarnej na Marymoncie Zobacz także: Żoliborz jest gotów Zobacz także: Pirat z Żoliborza Zobacz także: List otwarty - Czy Kępa Potocka (Arab) podzieli los Prochowni Żoliborz? Zobacz także: Park Żeromskiego i pożegnanie z zabytkiem