Reklama

Problemy w nauce Twojego dziecka mogą mieć swoje źródło w widzeniu obuocznym

Dziecko ma problem w nauce? Słabo radzi sobie z czytaniem, rozumieniem i przepisywaniem tekstu? Pomija całe linijki w książce, szybko się męczy i wykazuje ogólną niechęć do nauki? Problem wcale nie musi tkwić w lenistwie czy niezdolności pociechy do przyswajania wiedzy. Prawdopodobnym źródłem problemu jest zaburzone widzenie obuoczne. Nawet jeżeli młody człowiek się nie skarży, a jego oczy pozornie wyglądają „normalnie” nie warto lekceważyć ew. problemów ze wzrokiem, gdyż nieleczone, mogą powodować o wiele groźniejsze konsekwencje w przyszłości. Czas na wizytę u specjalisty!

Widzenie obuoczne, o co właściwie chodzi?

Widzenie obuoczne to postrzeganie i ułożenie obrazu w całość za pomocą obydwu oczu jednocześnie. Jest to proces naturalny, co znaczy, że tego się nie uczymy świadomie i możemy nie wiedzieć, że coś z nim jest nie tak, jeśli nieprawidłowości istnieją od dawna i narastały powoli. Zaburzone widzenie obuoczne jest przyczyną problemów m.in. z oceną odległości, koordynacją na linii oko-ręka, czyli łapaniem i chwytaniem postrzeganych obiektów w zasięgu wzroku. Problem pojawia się podczas aktywności fizycznych, np. z rzucaniem do celu, ale także podczas nauki czytania i pisania czy przepisywania z tablicy.

Zaburzenia widzenia obuocznego przeszkodą w uczeniu się

Najczęstsze zaburzenia widzenia obuocznego to: 

- zez jawny, czyli problem z ustawieniem obu oczu w tym samym kierunku;

- zez ukryty, który ujawnia się podczas zmęczenia, stresu czy zasłonięcia jednego oka, jako „uciekanie” tego zezującego (często występujący u dzieci i młodzieży, pojawienie się bywa wywołane przez nadmierne korzystanie ze smartfonów);

- niedowidzenie czyli brak odpowiedniej ostrości wzroku pomimo właściwej korekcji wady wzroku;

- różnowzroczność czyli duża różnica wielkości wady wzroku pomiędzy okiem prawym i lewym;

- zaburzenia układu konwergencyjno-akomodacyjnego czyli w uproszczeniu krzyżowanie się osi widzenia nie w tym miejscu, co powinny i trudności z szybkim wyostrzaniem obrazu przy zmianie odległości (najbardziej rozpowszechnione zaburzenie i pogłębiane przez długotrwałe korzystanie z urządzeń elektronicznych).

Warto także pamiętać, że widzenie jest procesem mocno złożonym. Problem z widzeniem może tkwić np. w patologii anatomicznej gałki ocznej czy siatkówki. Niektóre z wyżej wymienionych zaburzeń nie są dostrzegalne w zwyczajnych sytuacjach, a więc rodzic może nawet nie wiedzieć, że dziecko ma problem z widzeniem i właśnie z tego powodu nie może efektywnie się uczyć!

Problemy z widzeniem zdiagnozuje specjalista

W trosce o prawidłowy i harmonijny rozwój pociechy warto postawić na coroczne badania wzroku i obserwację w domu. Mimo powszechnych zaleceń o pierwszym badaniu kontrolnym w wieku 3 lat, z uwagi na możliwość wystąpienia problemów ukrytych pierwsza wizyta u okulisty powinna się odbyć jeszcze w pierwszym roku życia malucha.

Pełne badanie okulistyczne z zakropleniem oczu oraz diagnoza wszystkich funkcji wzrokowych u ortoptyka konieczna jest w 6 roku życia, kiedy dziecko podejmuje wymagającą precyzji spostrzegania, intensywną naukę w bliskich odległościach. Wczesna diagnoza nie tylko ułatwi leczenie, ale również oszczędzi wiele problemów w późniejszych latach!

OTO-OKO Agnieszka Ambroziak,
ISTOTA Gabinet Terapii i Rozwoju,
ul. Tczewska 3, 01-674 Warszawa
Tel.: +48 502 548 815

Email: [email protected]
FACEBOOK

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iZoliborz.pl




Reklama
Wróć do