Dziecko ma problem w nauce? Słabo radzi sobie z czytaniem, rozumieniem i przepisywaniem tekstu? Pomija całe linijki w książce, szybko się męczy i wykazuje ogólną niechęć do nauki? Problem wcale nie musi tkwić w lenistwie czy niezdolności pociechy do przyswajania wiedzy. Prawdopodobnym źródłem problemu jest zaburzone widzenie obuoczne. Nawet jeżeli młody człowiek się nie skarży, a jego oczy pozornie wyglądają „normalnie” nie warto lekceważyć ew. problemów ze wzrokiem, gdyż nieleczone, mogą powodować o wiele groźniejsze konsekwencje w przyszłości. Czas na wizytę u specjalisty! [middle1] Widzenie obuoczne, o co właściwie chodzi? Widzenie obuoczne to postrzeganie i ułożenie obrazu w całość za pomocą obydwu oczu jednocześnie. Jest to proces naturalny, co znaczy, że tego się nie uczymy świadomie i możemy nie wiedzieć, że coś z nim jest nie tak, jeśli nieprawidłowości istnieją od dawna i narastały powoli. Zaburzone widzenie obuoczne jest przyczyną problemów m.in. z oceną odległości, koordynacją na linii oko-ręka, czyli łapaniem i chwytaniem postrzeganych obiektów w zasięgu wzroku. Problem pojawia się podczas aktywności fizycznych, np. z rzucaniem do celu, ale także podczas nauki czytania i pisania czy przepisywania z tablicy. Zaburzenia widzenia obuocznego przeszkodą w uczeniu się Najczęstsze zaburzenia widzenia obuocznego to: - zez jawny , czyli problem z ustawieniem obu oczu w tym samym kierunku; - zez ukryty, który ujawnia się podczas zmęczenia, stresu czy zasłonięcia jednego oka, jako „uciekanie” tego zezującego (często występujący u dzieci i młodzieży, pojawienie się bywa wywołane przez nadmierne korzystanie ze smartfonów); - niedowidzenie czyli brak odpowiedniej ostrości wzroku pomimo właściwej korekcji wady wzroku; - różnowzroczność czyli duża różnica wielkości wady wzroku pomiędzy okiem prawym i lewym; - zaburzenia układu konwergencyjno-akomodacyjnego czyli w uproszczeniu krzyżowanie się osi widzenia nie w tym miejscu, co powinny i trudności z szybkim wyostrzaniem obrazu przy zmianie odległości (najbardziej rozpowszechnione zaburzenie i pogłębiane przez długotrwałe korzystanie z urządzeń elektronicznych). Warto także pamiętać, że widzenie jest procesem mocno złożonym. Problem z widzeniem może tkwić np. w patologii anatomicznej gałki ocznej czy siatkówki. Niektóre z wyżej wymienionych zaburzeń nie są dostrzegalne w zwyczajnych sytuacjach, a więc rodzic może nawet nie wiedzieć, że dziecko ma problem z widzeniem i właśnie z tego powodu nie może efektywnie się uczyć! Problemy z widzeniem zdiagnozuje specjalista W trosce o prawidłowy i harmonijny rozwój pociechy warto postawić na coroczne badania wzroku i obserwację w domu. Mimo powszechnych zaleceń o pierwszym badaniu kontrolnym w wieku 3 lat, z uwagi na możliwość wystąpienia problemów ukrytych pierwsza wizyta u okulisty powinna się odbyć jeszcze w pierwszym roku życia malucha. Pełne badanie okulistyczne z zakropleniem oczu oraz diagnoza wszystkich funkcji wzrokowych u ortoptyka konieczna jest w 6 roku życia, kiedy dziecko podejmuje wymagającą precyzji spostrzegania, intensywną naukę w bliskich odległościach. Wczesna diagnoza nie tylko ułatwi leczenie, ale również oszczędzi wiele problemów w późniejszych latach! OTO-OKO Agnieszka Ambroziak, ISTOTA Gabinet Terapii i Rozwoju, ul. Tczewska 3, 01-674 Warszawa Tel.: +48 502 548 815 Email: a.ambroziak@oto-oko.pl FACEBOOK