Młodzież w dobie przemysłu nowych technologii coraz mniej czasu poświęca elementarnym problemom związanym z życiem lokalnej społeczności – to może prowadzić do rozluźnienia więzi sąsiedzkich, dlatego ważną kwestią jest, aby stwarzać warunki korzystne dla rozwoju inicjatyw, dążących do poprawy urbanistycznego wizerunku dzielnicy. Jedną z takich inicjatyw jest program edukacji architektonicznej pt. „Kształtowanie Przestrzeni”, w ramach którego uczniowie LXIV LO im. S. I. Witkiewicza postanowili stworzyć koncepcję zagospodarowania zakładów naprawczych MZA przy ul. Włościańskiej. Grupa projektowa w składzie: Jan Szeląg, Faustyna Brańko, Klaudia Borowiec, Gabriela Jostowska, Kamila Zembrzycka chciała zrewitalizować obiekty zakładów naprawczych tak, aby stały się one swoistym centrum Marymontu. Główną ideą, towarzyszącą zespołowi przez cały czas trwania projektowej przygody było stworzenie ogólnodostępnej przestrzeni miejskiej, atrakcyjnej dla osób w każdym wieku. Licealiści z Witkiewicza postanowili w pierwszej kolejności otworzyć rejon zajezdni, usuwając ogrodzenie, które - ich zdaniem - nie tylko szpeci postindustrialny krajobraz obecny przy ul. Włościańskiej, ale również separuje teren, wymagający sporządzenia dobrego planu przestrzennego od zielonego otoczenia, w którego estetykę świetnie by się wpisywał. Podczas jednej z przechadzek po zajezdni grupa młodych adeptów architektury w swojej wizji rewitalizacji uwzględniła obecność dwóch istniejących już budynków i zaproponowała nowe, niekonwencjonalne przeznaczenie obydwu hal. W pierwszej z nich – hali A – usytuowanej na zbiegu ulic Braci Załuskich i Włościańskiej grupa licealistów postanowiła wykorzystać stojące w budynku zabytkowe autobusy należące do prywatnych hobbystów i stworzyć w porozumieniu z nimi unikalne Muzeum Komunikacji Miejskiej. Hala B miała być przystosowana do spełnienia roli międzypokoleniowej przestrzeni kulturalnej, w której funkcjonowałby dzielnicowy dom kultury. Tym samym uczniowie stworzyli miejsce do organizacji okolicznościowych uroczystości – kameralnych koncertów czy spotkań z ciekawymi ludźmi w sposób szczególny związanymi z obszarem Marymontu i Żoliborza. W budynku mieszczącym się na rogu ulic Poli Gojawiczyńskiej i Kłodawskiej licealiści przewidzieli również powstanie małych lokali gastronomicznych oraz wygospodarowali część przestrzeni na pomieszczenia biurowe. Pomiędzy halami natomiast miał powstać niewysoki obiekt usługowy harmonijnie łączący wszechobecną wokół zieleń z postindustrialnym klimatem dawnej zajezdni. Projekt rewitalizacji zajezdni zrealizowany przez uczniów liceum im. St. I. Witkiewicza otrzymał wyróżnienie w konkursie organizowanym przez Izbę Architektów Rzeczypospolitej. Warsztaty, w ramach których licealiści przygotowali wizję zmian nie tylko rozwijają przestrzenną wyobraźnię i abstrakcyjne myślenie, ale również stwarzają podstawy do przyszłościowego zaangażowania ogółu społeczności w rozwiązywanie problemów na szczeblu lokalnym. Bartłomiej Chlabicz