Reklama

Zmiany na Żoliborzu Południowym

11/05/2015 11:28

We wtorek piątego kwietnia 2015 roku odbyło się posiedzenie komisji infrastruktury, na którym omawiano kwestie dotyczące: przystanków autobusowych, skrzyżowań, wymalowania pasów i ustawiania blokad spowalniających oraz  pasów wyłączających z ruchu na Żoliborzu Południowym.
Posiedzenie poprzedziła wizja lokalna z udziałem radnych, wiceburmistrza oraz mieszańców Żoliborza. W trakcie wizji omówiono szczegółowo rozlokowanie wszystkich elementów wzdłuż ulic Matysiakówny, Rydgiera, Przasnyskiej i Krasińskiego.
 
Według przewodniczącego komisji, radnego Roberta Rogali, uliczki osiedlowe nie należące do miasta, wkrótce zostaną przekazane stolicy. Umożliwi to traktowanie tych wewnętrznych dróg, jak skrzyżowań, z punktu widzenia przepisów ruchu drogowego. Przejęcie to w wielu przypadkach umożliwi wytyczenie przejść dla pieszych i ustawienie odpowiednich znaków drogowych.


Przy wyjeździe z ulicy osiedlowej na Rydygiera, na wysokości ul. Anny German, mieszkańcy  tej okolicy chcą przystanku dla projektowanej linii autobusowej. Nie ma jednak zgodności wśród mieszkańców co do tego, gdzie dokładnie ma znajdować się przystanek. Według jednego z projektów, przystanek powinien znajdować się za skrzyżowaniem,  a znajdujące się na trawniku dwa drzewa, klony, powinny zostać wycięte. Jednak przeważyła opinia, żeby przystanek umieścić na specjalnej wysepce ulokowanej na pasie ruchu drogowego, dzięki czemu drzewa zostaną zachowane. Drzewa i miejsce przyszłego przystanku przedstawia załączona fotografia.



Zgodności nie było też co do przystanku u zbiegu ulic Krasińskiego i Przasnyskiej. Tu, na znak protestu przeciw nieuwzględnieniu jej stanowiska, jedna z osób opuściła to zgromadzenie.
 
W trakcie obrad komisji w Szkole Podstawowe nr 92 powrócono do analizy omawianych wcześniej zagadnień. Jeden z uczestników zwrócił uwagę, by nie układać w poprzek ulicy Rydgiera blokad spowalniających oraz, by budować zatoki dla autobusów a nie wyspy zwężające pas drogowy. Według oceny tego mieszkańca Żoliborza Urzędniczego, przystanki wyspy mogą przyczynić się do powstawania spowolnienia lub korków na ul. Rydgiera. Poza tym trzeba też uwzględnić stanowisko wszystkich mieszkańców Żoliborza, szczególnie Urzędniczego. Mieszkańcy tej części dzielnicy korzystają często z przejazdu pod wiaduktem oraz z  dalszej części Rydgiera i ulicy Duchnickiej  by dojechać na Powązkowską. W związku z tym nie należy im utrudniać przejazdu konstruując  instalacje łamaczy sprężyn.
 
Zastępca burmistrza Grzegorz Hlebowicz w swojej wypowiedzi zasygnalizował, że chce budowy podwyższonych przejść dla pieszych. Reprezentant ZTM oświadczył, że jeżeli zostaną zainstalowane łamacze sprężyn, to ZTM się nie zgodzi na otwarcie linii autobusowej ze względu na to, że podczas przejazdu mogą zostać uszkodzone autobusy.
 
Na zakończenie radna  Sławomira Pieńkowska ze Starego Żoliborza zwróciła uwagę Michałowi Kostrzewie ze stowarzyszenia Nowy Żoliborz, że malowanie pasów i budowa przejścia dla pieszych na zakręcie, tuż przy wiadukcie na Rydgiera jest ogromnie niebezpieczne.
W trakcie posiedzenia w Szkole Podstawowej nr 92 komisja Infrastruktury uchwaliła w omawianych sprawach trzy uchwały. Niestety w czasie obrad komisji, goście przybyli na to posiedzenie,  nie zostali zapoznani z treścią tych uchwał. Nie można też było, w prosty sposób, odnaleźć ich na stronie Urzędu Dzielnicy.


Robert Napiórkowski
 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    gość 2015-05-11 13:15:37

    Bardzo śmiało Sobie postępują Ci Mieszkańcy z nowego Żoliborza, a Burmistrz Hlebowicz mieszkający na Oficerskim, zamiast o Stary Żoliborz to dba o Nowy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-05-11 14:29:21

    Heh, złośliwe to sprawozdanie, ale rzeczywiście trudno się temu dziwić. Progi zwalniające mają niszczyć zawieszenie... Spowolnienie ruchu na ulicy lokalnej ma być problemem...Taki mamy klimat, tylko ronda i progi zwalniające pomagają na takich delikwentów, którzy miejskiej ulicy nie widzieli, a z pewnością nie umieją po takiej jeździć. Co do komentarza powyżej - tak, z pewnością wszystkie pieniądze Żoliborza idą na ŻP, na szkoły, przedszkola, boiska, urokliwe skwery, nowy asfalt, ścieżki rowerowe, chodniki... Co takiego miasto zrobiło w tym rejonie? Po mojemu to nic, trochę naobiecywało i tyle. Inwestycje? Nie robi się nawet takich pierdół jak wymalowanie pasów (na krasińskiego namalowano je akwarelą). O czym mówisz? Że mieszkańcy robią trochę szumu? Są dość młodzi i im się chce. Jednak to nie jest normalne, że o podstawowe usługi miejskie (komunikacja zbiorowa, zagospodarowanie terenu itp.) mieszkańcy muszą zabiegać. I nie, nie jest odpowiedzią to, że deweloperzy powinni wszystko zbudować. Może powinni więcej, ale nie można przerzucać całości finansowania na mieszkańców nowych osiedli, a ich podatki przeznaczać na rewitalizację starszych osiedli czy budowę stacji metra na Pradze na piętnastoletni zapas. I absurdalne jest stwierdzenie o śmiałych poczynaniach mieszkańców. To jest inicjatywa społeczna, rzecz niezwykle ważna i pożyteczna. A jej celem jest to, żeby nowszy Żoliborz był podobny do starego. ps. nie mieszkam na rydygiera.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-05-11 15:02:27

    My też wam na starym Żoliborzu zrobimy łamacze sprężyn tak byście nie mogli jeździć na Wisałostradę i Mickiewicza. Dobrze by było żebyście tam w większości płacili podatki w Warszawie. Dlaczego mają coś wam robić z mojego podatku???

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-05-11 18:48:49

    Poprawka do artykułu: "przystanek powinien znajdować się za skrzyżowaniem na specjalnej wysepce ulokowanej na pasie ruchu drogowego, dzięki czemu znajdujące się na trawniku dwa drzewa, klony, nie zostaną wycięte"

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    michal 2015-05-11 19:08:18

    Charakter zabudowy przy ulicy Rydygiera zmienił się drastycznie na przestrzeni ostatnich kilku lat. Do niedawna stały tam opuszczone zakłady przemysłowe, dziś stoi tam kilkanaście budynków zamieszkałych przez tysiące rodzin, zwykle młodych i nierzadko z dziećmi. Na krótkim odcinku od Matysiakówny do Przasnyskiej jest także ponad 30 sklepów, zakładów usługowych, prywatnych placówek oświatowych etc. Zrozumiała zatem wydaje się konieczność zmiany charakteru samej poprzemysłowej ulicy, dodanie przejść dla pieszych, uspokojenie ruchu etc. W tej okolicy zdarzył się już w ostatnim czasie kilka wypadków, w tym jeden śmiertelny – starszy pan został zabity na rogu Krasińskiego i Przasnyskiej przez jadący samochód. Jak zauważył autor artykułu, ulica Rydygiera służy jako dojazd mieszkańcom Starego Żoliborza do ulicy Powązkowskiej. Szeroki jezdnia (11 metrów zamiast zwyczajowych 7) zachęca kierowców do szybkiej jazdy, podczas gdy w okolicy jest spory ruch pieszy i rowerowy, a także kilka wjazdów na posesje lub do garaży, skąd wyjeżdżają samochody. Budowa pasów i spowalniaczy poprawi bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Ponieważ odcinek wzmiankowany przez autora (Rydygiera – Przasnyska – Duchnicka) ma zaledwie około kilometra, przejechanie go z prędkością obowiązującą na większości Żoliborza (czyli 30 km/h) zajmie zaledwie o kilkadziesiąt sekund więcej niż z prędkością 60 km/h co nie wydaje się dużą niedogodnością, zwłaszcza jeśli to porównać do konsekwencji wypadku samochodowego, a takie już na tym odcinku miały miejsce. Ponadto w artykule jest nieścisłość: mieszkańcy poprosili o zmianę rodzaju przystanku po to by te dwa klony uratować a nie wyciąć, i zgodnie twierdzili, że mogą poczekać w tym celu na autobus dodatkowych kilka tygodni czy miesięcy (można o tym przeczytać na fanpage’u Stowarzyszenia Żoliborzan). Na koniec warto też zwrócić uwagę, że spowalniacze ruchu (zwane przez autora artykułu „łamaczami sprężyn” znajdują się w wielu miejscach Żoliborza (także Urzędniczego), np. na ulicach Felińskiego, Czarnieckiego, Sady Żoliborskie, Przasnyskiej (na Zatrasiu), Próchnika, Tylżyckiej, Włościańskiej i wielu innych.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-05-11 22:59:27

    "anonim 2015-05-11 15:02:27 My też wam na starym Żoliborzu zrobimy łamacze sprężyn tak byście nie mogli jeździć na Wisałostradę i Mickiewicza." -------------- Przerażające, co musi mieć w głowie człowiek, który chce instalować śpiących policjantów nie ze względu na swoje i innych bezpieczeństwo, ale ze złośliwości, by dokuczyć sąsiadom.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-05-11 23:46:28

    Jeszcze raz zwracam uwagę, że nikt, ale to nikt nie twierdził że "drzewa powinny zostać wycięte" - to projektanci wymyślili budowę przystanku na trawniku i wycinkę drzew, a mieszkańcy zaproponowali przeniesienie peronu przystankowego na jezdnię, co pozwoliłoby zachować drzewa. Propozycję mieszkańców poparli radni, a urzędnicy obiecali zachować drzewa.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-05-12 08:07:39

    Ze słowa powinien wynika że może być coś zrobione albo może być coś nie zrobione. Jest to interpretacja profesora Kotarbińskiego. W większości ustaw tak jest słowo to jest interpretowane.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-05-12 08:10:52

    Spowolnić ruch można w inny sposób. Sposobami tymi są instalacja: sygnalizacji świetlnej, fotoradaru, zaproszenie policji z radiowozem (jest komisariat na Rydgiera). Małe dzieci odprowadzane są przeważnie lub odwożone przez rodziców do szkoły. Szkoły są tu bardzo daleko. Ja jestem za spowolnieniem ruchu na Rydgiera tylko w inny sposób. Część osób będzie dowoziła dzieci autobusem w przyszłości. Jak będą łamacze sprężyn to nie będzie autobusu. Tak twierdzi ZTM.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    michal 2015-05-12 11:06:37

    Nieprawda. Przedstawiciel ZTM powiedział, że na trasie autobusu nie może być wyniesiona tarcza skrzyżowania tudzież przejścia da pieszych, natomiast sam próg może być – przykłady niedalekich ulic gdzie takie progi są i jeździ po nich autobus to Stawki, Obrońców Tobruku czy Włościańska. Progi (odpowiednio wyprofilowane) sprawdzony sposób uspokajania ruchu, z powodzeniem stosowany na wielu żoliborskich ulicach. Jest tańszy niż sygnalizacja świetlna, skuteczniejszy niż fotoradary (które instaluje się na drogach głównych) czy policja (nawiasem mówiąc drogówka jest na Waliców nie na Rydygiera). Inne nowoczesne metody uspokajania ruchu to zwężanie pasów jezdni do

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    michal 2015-05-12 11:09:52

    [ucięło mi komentarz] Inne nowoczesne metody uspokajania ruchu to zwężanie pasów jezdni do mniej niż 3,5 m, likwidacja zatok autobusowych, budowa przejść dla pieszych gęściej niż co 150 metrów. Więcej nowoczesnym uspokajaniu ruchu można przeczytać choćby tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Uspokojenie_ruchu - oczywiście z racji tranzytowej funkcji Rydygiera nie wszystkie wymienione tu metody mają sens, ale da to pogląd na to, jak w XXI wieku myśli się o organizacji przestrzeni miejskiej w sposób uwzględniający potrzeby nie tylko kierowców, ale też innych uczestników ruchu. Inna strona opisująca metody uspokajania ruchu, korzyści z niego płynące i odnosząca się do obaw kierowców to http://tempo30.dlalodzi.info/ A co do komentarza dotyczącego słowa „powinien” to w tym konkretnym przypadku drzewo musiałoby zostać wycięte, bo stało centralnie w miejscu, gdzie miałby być peron. Przedstawiciel ZTM powiedział, że jest to niedopuszczalne (m.in. powodowałoby kłopoty dla niepełnosprawnych). Zapewniam, że mieszkańcy, walczący aktywnie o ten autobus od półtora roku, nie robili fanaberii jedynie w celu dalszego wydłużenia procesu, tylko był to jedyny sposób na uratowanie tych drzew, na czym nam (i nie tylko nam bo też obecnym na spotkaniu mieszkańcom starego Żoliborza) zależało.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iZoliborz.pl




Reklama
Wróć do