Pytanie czytelniczki Agnieszki T. W maju 2013 roku zakupiłam mieszkanie od Dewelopera na Żoliborzu. Niestety wkrótce ujawniły się pierwsze wady budynku. Na przełomie jesieni i zimy na ścianach pojawiła się pleśń. Zwróciłam się do Dewelopera o pomoc, pierwotnie w formie e-maila. Z uwagi na brak odpowiedzi zwróciłam się następnie w formie listowej. Deweloper odpowiedział, iż pleśń nie wynika z wady budynku, tylko z nieodpowiedniego użytkowania mieszkania oraz użycia nieodpowiedniej farby. Przyjęłam tę odpowiedź do wiadomości. Niestety wiosną, w bieżącego roku, sąsiedzi z dołu, zgłosili mi, że balkonu w trakcie opadów deszczu, spływa woda z osadem kamiennym, oraz niszczy szklane balustrady. Wtedy przyjrzałam się bliżej swojemu balkonowi. Część płytek gresowych odstaje, rusza się, a nawet te pionowe grożą odpadnięciem. Mogą spowodować niebezpieczeństwo dla dzieci bawiących się na osiedlu. Pamiętając poprzednią negatywną odpowiedź Dewelopera, zwracam się o pomoc. Odpowiada Justyna Korycka - Członek Zarządu Europejskiej Fundacji Pomocy Prawnej, specjalista z zakresu prawa nieruchomości, prawa handlowego oraz prawa z zakresu odnawialnych źródeł energii. Pani Joanno! W pierwszej kolejności powinna Pani wystosować formalne pismo do Dewelopera z zawiadomieniem o wadzie oraz wezwaniem do usunięcia usterek powołując się na rękojmie za wady fizyczne budynku. Jeżeli wystosujemy takie pismo do Dewelopera, możemy dochodzić naprawy pomimo upływu okresu rękojmi. Następnie proszę ustalić, czy u sąsiadów pojawia się ten sam problem. Z uwagi na fakt, że Pani zakupiła mieszkanie w 2013 roku, obowiązują Panią przepisy dotyczące 3 letniej rękojmi za wady fizyczne budynku, sprzed nowelizacji, która nastąpiła wraz z wejściem w życie w dniu 25 grudnia 2014, ustawy z dnia 30 maja 2014 o prawach konsumenta. Po wejściu w życie zmienionych przepisów kodeksu cywilnego, okres rękojmi Dewelopera z tytułu wad nieruchomości, po pierwsze został wydłużony do 5 lat, po drugie rozszerzony o wady nie tylko budynku, ale również nieruchomości. Jeżeli Deweloper nie odpowie na wezwanie lub nie usunie wady, może Pani, wraz z innymi sąsiadami, w celu uniknięcia oddzielnych powództw, zwrócić się do Wspólnoty o wystąpienie na drogę sądową w imieniu mieszkańców, w związku z wadami fizycznymi balkonów, jako części wspólnych. Taką drogę postępowania umożliwiła Uchwała 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 29 stycznia 2014 (sygn. akt III CZP 84/13), która orzekła, iż Właściciel lokalu może na podstawie umowy przelewu przenieść na wspólnotę mieszkaniową uprawnienia przysługujące mu wobec sprzedawcy lokalu w związku z wadami fizycznymi nieruchomości wspólnej.” Wystąpienie na drogę sądową przez Wspólnotę, przyspieszy postępowanie w sprawie oraz umożliwi skuteczniejsze dochodzenie roszczeń od Dewelopera. Piszcie do nas, jeżeli sami borykacie z podobnymi problemami na adres redakcji lub mailem: g.waszkiewicz@izoliborz.pl w gronie specjalistów pomożemy Wam rozwiązać problem.