12°C pochmurno z przejaśnieniami

Szparagi

kuchnia Informatora, Szparagi - zdjęcie, fotografia

Szparagi

Sezon na szparagi w pełni. Warto zatem sięgnąć po nie w tym okresie. Są źródłem wielu cennych składników min: Sodu, potasu (100g=202mg), błonniki, węglowodanów (w 100g 3,9g), białka, witaminy A,D, B6, B12, magnezu(100g= 14mg) i żelaza.

 

Są niskokaloryczne i lekkostrawne.

Przy zakupie szparagów należy zwrócić uwagę, aby główki były ściśle zamknięte, a końcówki wilgotne. Warto wybierać szparagi niezbyt grube, jędrne i sprężyste. Przy świeżych szparagach, po ściśnięciu końcówki, powinien wypłynąć sok a pocierając 2 szparagi o siebie, powinny one charakterystycznie skrzypieć.

Przygotowanie szparagów jest bardzo proste, białe szparagi są bardziej włókniste niż zielone dlatego musimy je obrać (oprócz główek),zwykłą obieraczką do warzyw lub małym ostrym nożykiem (obieranie przypomina skrobanie marchewki). Szparagi obieramy od góry do dołu, zaczynając pod główką, następnie obcinamy twarde, zdrewniałe ok. 1/3 szparagi od dołu. Przy świeżych szparagach wystarczy czasami odciąć ok. 2 cm, przy starszych nawet do 5 cm. . Innym (według mnie najlepszym) sposobem jest wygięcie szparaga i końcówka sama powinna się odłamać.

Zielone szparagi nie wymagają obierania, odcinamy zdrewniałe końcówki.

Gotowanie szparagów

Szparagi gotujemy w wysokim, wąskim garnku, na stojąco tak, aby główki wystawały powyżej gotującej się wody, pod wpływem pary zmiękną. Są specjalne garnki do gotowania szparagów, właśnie wąskie, wysokie i z sitkiem w środku dla łatwiejszego wyciągnięcia szparagów z wody. Nie są one jednak niezbędne. Wystarczy zwykły garnek, ale ważne jest, aby nie był aluminiowy. W ostateczności można również ugotować szparagi na leżąco.(tu sprawdzi się gęsiarka)

Szparagi gotujemy w osolonej wodzie, z dodatkiem szczypty cukru. Można dodać również trochę masła. Szparagi gotujemy pod przykryciem, na średnim ogniu. (Jeśli gotujemy szparagi na leżąco, to nie musimy przykrywać garnka). Zielone szparagi należy gotować ok. 10min, a białe ok. 15min. Czas gotowania zależy do grubości szparag. Ugotowane szparagi powinny być miękkie, ale nie mogą się rozpadać. Ważne, aby ich nie przegotować.
 

Zastosowanie szparagów

Szparagi można przygotować na wiele sposobów: gotowane w wodzie, pieczone, smażone czy gotowane na parze. Mogą być serwowane same, na przykład polane sosem, lub prażonymi migdałami. Zapiekane z szynką pod beszamelem. Mogą być przygotowane w formie zup i kremów lub stanowić dodatek do sałatek 9tu polecam same główki), tart, pizz, czy też risotta.
Ugotowane ostudzone owinięte w ½ części plastrem szyki stanowią super przekąskę, lub podsmażone na masełku z bułką tarta pychotka.

 

Szparagi komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się