31 marca 2025 r. zawarto umowę na opracowanie projektu nowej linii kolejowej, która połączy Zegrze z Przasnyszem. To ważna inwestycja dla mieszkańców północnego Mazowsza, zapewniająca szybszy i bardziej komfortowy dojazd do Warszawy m.in. dla osób z Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka. Liderem projektu jest Miasto i Gmina Serock, reprezentowana przez Burmistrza Artura Borkowskiego, który zainicjował współpracę 18 samorządów, jednocząc je wokół wspólnego celu. - Nowa linia kolejowa będzie istotnym atutem zarówno dla mieszkańców naszego regionu, jak i odwiedzających, co przyczyni się do promocji i rozwoju okolicznych terenów. Pozytywne zmiany widać już po otwartym w połowie 2023 roku połączeniu kolejowym do Zegrza Południowego, które cieszy się dużym zainteresowaniem mieszkańców. - powiedział Artur Borkowski, Burmistrz Miasta i Gminy Serock . Projektowanie nowej trasy to część rządowego programu Kolej Plus. Za przygotowanie dokumentacji odpowiedzialne będą firmy Mosty Katowice i Arcadis. Wartość umowy wynosi 32,5 mln zł netto. Projektanci mają 52 miesiące na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń, w tym środowiskowych i budowlanych. [middle1] Nowa linia kolejowa między Zegrzem Południowym a Przasnyszem będzie w większości jednotorowa i zelektryfikowana. W wybranych miejscach powstaną tzw. długie mijanki, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów. Składy będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a podróż z Zegrza do Przasnysza ma zająć około 50 minut. Planowane jest uruchomienie co najmniej 14 pociągów dziennie kursujących między Przasnyszem a Warszawą. Na trasie powstanie 12 przystanków: Serock, Pułtusk, Maków Mazowiecki, Przasnysz, Jadwisin, Wierzbica, Trzepowo, Łubienica Superunki, Jeżewo, Kleszewo, Szlasy Bure oraz w gminie Szelków. Wszystkie perony będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Pasażerowie mogą liczyć na wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. - Podpisanie umowy na projekt nowej linii kolejowej Zegrze – Przasnysz to kluczowy krok w rozwoju infrastruktury kolejowej na Północnym Mazowszu, który przyczyni się do znacznej poprawy dostępności komunikacyjnej oraz komfortu podróży mieszkańców – podkreśla Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury. – Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka zyskają szybki i wygodny dojazd do stolicy. Naszym celem jest tworzenie nowoczesnej i efektywnej sieci kolejowej, która będzie służyć społeczeństwu przez wiele lat – dodaje Piotr Wyborski, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na 2030 rok, a zakończenie przewidziane jest na 2033 rok. Termin ten jednak zależy od zapewnienia finansowania na realizację inwestycji — obecnie zabezpieczone są środki wyłącznie na opracowanie projektu. W ramach Programu Kolej Plus w województwie mazowieckim realizowane będą cztery projekty. Oprócz nowej linii Zegrze – Przasnysz, planowana jest także rewitalizacja linii Sokołów Podlaski – Siedlce, modernizacja odcinka Ostrów Mazowiecka – Małkinia oraz poprawa dostępu do kolei dla mieszkańców Kozienic i okolic. Program Kolej Plus jest realizowany do 2029 r. i ma na celu poprawę dostępności transportowej w wielu regionach Polski. Jego łączny budżet to około 13,3 mld zł, z czego 11,2 mld zł pochodzi z budżetu państwa, a ok. 2 mld zł to wkład samorządów. Program ma przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu, oferując mieszkańcom nowoczesny i ekologiczny transport kolejowy. Fot: FB Urząd Miasta i Gminy w Serocku