To co wyróżnia obszar układu urbanistycznego Osiedla WSM Zatrasie wśród warszawskich osiedli mieszkaniowych jest tzw. skala człowieka . [middle1] Prof. arch. Jacek Nowicki projektując to osiedle nawiązał do najbardziej nowatorskich rozwiązań architektury i urbanistyki modernistycznej. Podzielił osiedle na mniejsze kolonie, co znane jest z urbanistyki Żoliborza Centralnego, który projektowali Bruno Zborowski oraz Barbara i Stanisław Brukalscy. Duże znaczenie ma proporcja terenów zabudowanych do terenów zielonych, a także zaprojektowanie całego zespołu jako tzw. Jednostki sąsiedzkiej inspirowanej na koncepcji amerykańskiego architekta, urbanisty i socjologa - Clarence'a Perry'ego. Polegała ona na wyrzuceniu ruchu kołowego na zewnątrz i zmaksymalizowaniu ruchu pieszego we wnętrzu osiedla. Wnętrze miało być wypełnione zielenią, w ramach której centralnym miejscem miał być park osiedlowy, a także funkcje społeczne jak szkoła podstawowa, przedszkole, lokale społeczne. Ośrodki z funkcją usług i handlu umieszczono na peryferiach całego założenia, w taki sposób aby był on wygodny w drodze między domem, a przystankiem komunikacji publicznej. To właśnie wyróżnia Zatrasie i pokazuje jak bardzo nowatorska jest ta urbanistyka, zupełnie nieosiągalna przy projektowaniu nowych warszawskich dzielnic. Wartością tego osiedla jest ogromny potencjał, który w ramach rewitalizacji należy wykorzystać - rewitalizacja otwartych terenów przestrzeni osiedlowej, dalekiej od spalin i hałasu głównych ulic. Przykład obecnego rozwoju miasta pokazuje, że budowanie nowych miejsc parkingowych niczego nie zmienia. Ile byśmy budowali tych miejsc, zawsze będzie ich brakowało. Najwyższy czas aby Ratusz i Urząd Dzielnicy Żoliborz wprowadzili (nie tylko w centralnej części dzielnicy, ale na całym Żoliborzu) strefę płatnego parkowania. Wprowadzenie jej dopiero wtedy sprawi, że problem parkowania zniknie. Nie zapominamy też o konieczności rewitalizacji terenów pasa niby rezerwy ul. Broniewskiego, która nigdy nie zostanie rozbudowana o nową jezdnię drogi powiatowej. Potrzeba jest wybudowania drogi lokalnej, dzięki której będzie bezpieczny dojazd do budynków, a także budowę zielonych zatok parkowania prostopadłego (na płycie ażurowej) oraz wykonaniu szpalerów i innych nasadzeń zieleni. To próbowaliśmy złożyć do tegorocznego budżetu obywatelskiego. Niestety projekt był negatywnie zweryfikowany z tego względu, że tereny te muszą być wpierw uregulowanie jeśli chodzi o status formalno-prawny. Ostatnie prace remontowe i inwestycyjne pokazują, że osiedle to ma ogromny potencjał. Jeśli będzie do niego odpowiednie podejście, zrozumienie ducha powojennego modernizmu i prawidłowy rozwój to z roku na rok jest szansa, że będzie się tu mieszkało coraz lepiej. Stowarzyszenie Zatrasie