Reklama

Rowerzyści kontra rzeczywistość. Jak wygląda codzienność na dwóch kółkach na Żoliborzu?

Choć Warszawa rozwija swoją sieć rowerową, na Żoliborzu nadal brakuje spójnych i bezpiecznych tras. Niektóre ścieżki kończą się bez ostrzeżenia, inne są projektowane bez konsultacji z użytkownikami. Czy rowerzyści doczekają się infrastruktury na miarę XXI wieku?

Polityka zrównoważonego transportu to jeden z filarów miejskiej strategii. Na Żoliborzu, gdzie liczba użytkowników rowerów rośnie z roku na rok, coraz częściej słychać głosy o potrzebie lepszej infrastruktury. Sprawdzamy, co już zrobiono, co zaplanowano i na jakim etapie są kluczowe projekty.

 

Obecna infrastruktura rowerowa

  • Drogi dla rowerów: znajdujące się przy ulicy bądź bezpośrednio na niej, zapwniają bezpieczne poruszanie się rowerzystom.
  • Ciągi pieszo-rowerowe: Wspólne trasy dla pieszych oraz rowerzystów, umożliwiają płynne przemieszczanie się w obrębie dzielnicy.​
     
  • Ulice z kontraruchem: Umożliwiające jazdę rowerem pod prąd na jednokierunkowych ulicach, co zwiększa dostępność oraz skraca trasy.

 

Kluczowe inwestycje na 2025 rok 

  • W 2025 roku najważniejszą inwestycją rowerową w Warszawie jest pierwszy etap trasy na ul. Andersa – 1,5 km infrastruktury od Dworca Gdańskiego do ul. Nowolipki. W planie są też przedłużenia przez Żoliborz (ul. Mickiewicza, pl. Wilsona) i dalej do pl. Bankowego, co stworzy spójną trasę o długości blisko 8 km. Inwestycja wpisuje się w szerszy program Nowego Centrum Warszawy.

 

  • Remonty ulic Krasińskiego i Mickiewicza - W ramach budżetu dzielnicy Żoliborz na 2025 rok zaplanowano remonty ulic Krasińskiego oraz Mickiewicza, które obejmują również unowocześnienie infrastruktury przeznaczonej dla rowerów. 

 

Wyzwania i kontrowersje 

 

  • Ulica Krasińskiego: Nowo wybudowana ścieżka rowerowa przy skrzyżowaniu z ulicą Przasnyską urywa się po około 50 metrach, prowadząc na trawnik. Zarząd Dróg Miejskich tłumaczy, że to jedynie zakończenie przejazdu przez skrzyżowanie, jednak mieszkańcy wyrażają niezadowolenie z tego rozwiązania. 

 

  • Żoliborz, mimo swoich kompaktowych rozmiarów i potencjału jako dzielnica przyjazna rowerzystom, nadal ma widoczne braki w infrastrukturze rowerowej. Główne wyzwania to brak spójnych połączeń z innymi dzielnicami (szczególnie ze Śródmieściem), przecięcia z ruchliwymi ulicami, słabe oznakowanie oraz niedostosowanie niektórych ulic do współdzielenia z ruchem rowerowym. Problemem są też opóźnienia inwestycyjne i trudności w uzgadnianiu projektów z mieszkańcami oraz rowerzystami. 

 

A Ty, co o tym sądzisz ?

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich Aktualizacja: 19/04/2025 19:44
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iZoliborz.pl




Reklama
Wróć do