Polityka zrównoważonego transportu to jeden z filarów miejskiej strategii. Na Żoliborzu, gdzie liczba użytkowników rowerów rośnie z roku na rok, coraz częściej słychać głosy o potrzebie lepszej infrastruktury. Sprawdzamy, co już zrobiono, co zaplanowano i na jakim etapie są kluczowe projekty. Obecna infrastruktura rowerowa Drogi dla rowerów: znajdujące się przy ulicy bądź bezpośrednio na niej, zapwniają bezpieczne poruszanie się rowerzystom. Ciągi pieszo-rowerowe: Wspólne trasy dla pieszych oraz rowerzystów, umożliwiają płynne przemieszczanie się w obrębie dzielnicy. Ulice z kontraruchem: Umożliwiające jazdę rowerem pod prąd na jednokierunkowych ulicach, co zwiększa dostępność oraz skraca trasy. Kluczowe inwestycje na 2025 rok W 2025 roku najważniejszą inwestycją rowerową w Warszawie jest pierwszy etap trasy na ul. Andersa – 1,5 km infrastruktury od Dworca Gdańskiego do ul. Nowolipki. W planie są też przedłużenia przez Żoliborz (ul. Mickiewicza, pl. Wilsona) i dalej do pl. Bankowego, co stworzy spójną trasę o długości blisko 8 km. Inwestycja wpisuje się w szerszy program Nowego Centrum Warszawy. Remonty ulic Krasińskiego i Mickiewicza - W ramach budżetu dzielnicy Żoliborz na 2025 rok zaplanowano remonty ulic Krasińskiego oraz Mickiewicza, które obejmują również unowocześnienie infrastruktury przeznaczonej dla rowerów. Wyzwania i kontrowersje Ulica Krasińskiego: Nowo wybudowana ścieżka rowerowa przy skrzyżowaniu z ulicą Przasnyską urywa się po około 50 metrach, prowadząc na trawnik. Zarząd Dróg Miejskich tłumaczy, że to jedynie zakończenie przejazdu przez skrzyżowanie, jednak mieszkańcy wyrażają niezadowolenie z tego rozwiązania. Żoliborz, mimo swoich kompaktowych rozmiarów i potencjału jako dzielnica przyjazna rowerzystom, nadal ma widoczne braki w infrastrukturze rowerowej. Główne wyzwania to brak spójnych połączeń z innymi dzielnicami (szczególnie ze Śródmieściem), przecięcia z ruchliwymi ulicami, słabe oznakowanie oraz niedostosowanie niektórych ulic do współdzielenia z ruchem rowerowym. Problemem są też opóźnienia inwestycyjne i trudności w uzgadnianiu projektów z mieszkańcami oraz rowerzystami. A Ty, co o tym sądzisz ?