Państwo się usprawnia za sprawą informatyki. Ostatnio urzędy terenowe otrzymały nowe narzędzie w postaci Systemu Rejestrów Państwowych, który spina bazę PESEL i akty stanu cywilnego. W praktyce oznacza to, że gminy mogą między sobą wymieniać informacje i dzięki temu możemy niektóre sprawy załatwiać niezależnie od miejsca pobytu. Od czerwca należeć będą do nich możliwość wyrobienia dowodu osobistego i wydanie aktów stanu cywilnego przez internet Od przyszłego roku każdy kierowca będzie mógł sprawdzić on-line liczbę punktów karnych, zapłacić mandat, czy porównać skuteczność szkół prawa jazdy. To za chwilę, a na dziś mamy zamieszanie z nowymi dowodami osobistymi. Od marca znikają z nowo wydawanych dowodów dane dotyczące wyglądu, ale przede wszystkim adres zameldowania. W praktyce rodzi to wiele problemów formalnych i mentalnych. Trudności mogą pojawić się przede wszystkim w banku. Wprawdzie zapowiadają one wprowadzanie mechanizmów ułatwiających nam załatwienie spraw, ale na pewno należy liczyć się z utrudnieniami przy składaniu wniosku o kredyt. Można założyć, że potrzebny będzie oficjalny dokument stwierdzający miejsce naszego zameldowania, a ten kosztuje 17,00 zł. Biorąc pod uwagę mnogość dokumentów kredytowych różnego rodzaju, gdzie wymogiem jest potwierdzenie adresu zameldowania przedsięwzięcie staje się kosztowne. Przy otwieraniu konta bankowego, lub odbiorze przesyłki poleconej instytucje nie mają prawa odmówić, a jeśli taki fakt będzie miał miejsce to wg wiceministra spraw wewnętrznych Pana Tomasza Szubieli należy złożyć skargę do instytucji nadzorującej. Wszyscy musimy się uczyć żyć w dobie rewolucji informatycznej; my obywatele, ale też urzędnicy. Już dziś w niektórych miejscach obowiązuje wyłącznie nasze oświadczenie stwierdzające miejsce zameldowania. Obywatel ponosi pełną odpowiedzialność za oświadczone dane. Nie ma obowiązku wymiany dowodu na nowy, o ile stary zachowuje swoją ważność. Obowiązuje zdjęcie, jak do paszportu. Od 1 stycznia 2016 znika całkowicie obowiązek meldunkowy. Biorąc pod uwagę, że, aby znieść meldunek trzeba podobno zmienić ok. 200 ustaw koniecznym będzie wprowadzenie rodzaju rejestru. Ten problem jest już opracowywany przez odpowiednie organy.