Firmy typu Uber czy Airbnb zmieniają oblicze współczesnego biznesu. Wymuszają na starych wyjadaczach nowe strategie. W czym tkwi ich siła? Jeszcze kilka lat temu mało kto w Polsce słyszał o Uberze. Dzisiaj podbija on nasz rynek, oferując przystępny cenowo, wygodny i bezpieczny transport . Polska jest trzecim największym rynkiem w Unii Europejskiej, wyprzedzają ją tylko Francja i Wielka Brytania – mówi Kacper Winiarczyk, dyrektor generalny Ubera w Polsce. Tak jak Airbnb zagraża branży hotelarskiej, tak teraz Uber zagraża taksówkarzom. Sukces Ubera polega na nowym spojrzeniu na biznes i wykorzystaniu – podobnie jak Alibaba czy Airbnb – modelu platformy. To społeczność oraz należące do niej zasoby stają się najważniejszymi aktywami. Platformy kojarzą ze sobą producentów i konsumentów, umożliwiając przepływ ich zasobów i ułatwiając interakcje między nimi. Dzięki efektom sieciowym i dostępie do aktualnych danych platformy mogą od razu dostosowywać oferty do bieżących potrzeb społeczności. Działający według starych metod giganci typu Walmart, Nike, General Electric starają się włączyć platformy w swoje modele biznesowe. Bowiem specjaliści alarmują: tradycyjne organizacje muszą opanować nowe reguły strategii obowiązujące w świecie platform albo szykować się na wyjście z rynku. Temu, jak platformy zmieniają biznes, poświęcono artykuł Nowe reguły strategii w czerwcowym numerze „Harvard Business Review Polska” – magazynie dla liderów biznesu. Artykuł sponsorowany