Reklama

Akademia Przedsiębiorczości

28/05/2015 23:28

Najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców.

 

Wielu właścicieli uważa,  że cechy, które gwarantują im sukces jako przedsiębiorcom na początku działalności, są  wystarczające w miarę rozwoju firmy.
Historia firm na świecie pokazuje, że każda z nich przechodziła momenty kryzysu, które mogły zakończyć się bankructwem. Niektóre z nich nie poradziły sobie z kryzysem i przestały istnieć.  Wielu specjalistów z dziedziny zarządzania starało się znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego tak się dzieje. Czy wynika to z cyklów czy etapów życia firmy, w których zawsze / niezależnie od koncepcji/ przychodzi etap  powolnego schyłku i upadku?  Jeżeli teorie cyklów czy etapów rozwoju są znane, to dlaczego firmy bankrutują ?
Wzrost jest rezultatem sukcesu. Firma rośnie, ponieważ robi dobrze to co robi, jej produkty znajdują akceptację w coraz szerszej grupie klientów. Niestety wiedza i umiejętności właścicieli nie zawsze nadążają za wzrostem firmy, a zgodnie z wszystkimi teoriami etap schyłku zawsze nastąpi. Dlaczego więc,  mimo tak jasno sprecyzowanych  odpowiedzi jak zarządzać firmą by nie zbankrutować, firmy bankrutują? Część z nich to te firmy  nowo powstałe, które nie posiadają doświadczenia w  prowadzeniu biznesu, ale mogą uczyć się na przykładach firm, które są dla nich wzorem do naśladowania.  .
Znakomita większość małych firm nigdy nie przekształci się w firmy średnie. Oprócz oczywistych powodów związanych z kapitałem, największą barierą wzrostu okazują się problemy organizacyjne.
Poniżej błędy popełniane w polskich przedsiębiorstwach,
-  czy zawsze małe jest piękne  - firma rośnie, a sposób zarządzania pozostaje taki sam jak w małej firmie, właściciel centralizuje uprawnienia, nie jest skłonny do profesjonalizacji poszczególnych funkcji zarządzania, opóźnia się średni czas podejmowania decyzji, decyzje stają się  nieadekwatne do wymagań otoczenia, przedsiębiorstwo stopniowo traci dynamizm rozwojowy i degeneruje się,
-  "sam  zrobię najlepiej" - wiara we wszechstronność własnych umiejętności i zapobiegliwość oraz brak zaufania do kwalifikacji współpracowników; ambitni współpracownicy stopniowo odchodzą z firmy a pozostają tacy, którzy uzasadniają pierwotną postawę przedsiębiorcy i wzmacniają pułapkę osłabiając potencjał firmy.
-  kultura stosunków międzyludzkich  -  takie podejście właścicieli, które cechuje brak kultury w stosunkach codziennych, urządzanie awantur, częste pokrzykiwanie na pracowników, lekceważenie ich uwag i obserwacji, szykanowanie pracowników za każdy najdrobniejszy błąd, wyżywanie się na pracownikach za swoje stresy i niepowodzenia -  to wszystko wystawia firmę na ryzyko wrogich postaw pracowników - braku zainteresowania  pracą, niechęci wobec problemów firmy, działania na złość właścicielom, celowego działania na szkodę firmy (kradzieże, defraudacje). Konsekwencje takich postaw dla firmy są zazwyczaj fatalne,  
-  pułapka sukcesu -  metody, które przynoszą sukces firmie traktowane są jak "recepta"; tymczasem zmieniają się okoliczności, produkty, nawyki klientów i "recepta" staje się nieskuteczna a czasami "przeciw skuteczna" - działająca na szkodę firmy,


Kolejna lista błędów w następnym numerze Informatora.

 

Elżbieta Marciniak
Przedsiębiorca, wykładowca, dr nauk ekonomicznych, mentor Youth Business Poland.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iZoliborz.pl




Reklama
Wróć do