Ten wpis żoliborskiego internauty pod tekstem dotyczącym projektu mostu na przedłużeniu ulicy Krasińskiego jest chyba najlepszym podsumowaniem konsekwencji, jakie przyniosłoby naszej dzielnicy powstanie mostu. Projekt nie przewiduje oczywiście likwidacji parku Żeromskiego, ale wpuszczenie na Plac Wilsona tysięcy samochodów zniszczy bezpowrotnie nie tylko park, ale cały Żoliborz. Nasz Żoliborz. Z piękną, chronioną prawem koncepcją urbanistyczną, ze zrewitalizowanymi parkami i placami, z kanałkiem na Kępie Potockiej. To nie jest tak, że żoliborzanie nie rozumieją, że Miastu jest potrzebna dobra komunikacja. Jest tak, że Most i Trasa Krasińskiego tej komunikacji nie poprawią, a zdewastują piękną dzielnicę i radykalnie obniżą standard życia jej mieszkańców. Wciśnięcie dodatkowych samochodów na Wisłostradę, Plac Wilsona, czy na wąskie uliczki Starego Żoliborza nie spowoduje, że poranne korki znikną jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, przeciwnie – staną się jeszcze większe. Mieszkańcy Targówka i tak nie dojadą szybciej do metra, bo nie mają połączenia z mostem - Trasa Krasińskiego do nich po prostu nie dochodzi, kończąc się na ulicy Jagiellońskiej. W najbliższej okolicy są trzy mosty- niedawno zbudowany Marii Skłodowskiej Curie, Grota Roweckiego i Gdański, dodajmy mosty świetnie skomunikowane z metrem. Czy naprawdę potrzebujemy w tej części Warszawy dodatkowego mostu wycenionego na 700 milionów złotych, zamiast inwestycji w przeprawę w południowej części miasta, dokończenie linii metra, dokończenie obwodnicy, czy zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej? Albo wybudowanie za te pieniądze 100 żłobków lub przedszkoli, co rozwiązałoby problemy tysięcy warszawiaków? Czy naprawdę chcemy wprowadzania kolejnych samochodów do miasta, które już jest w czołówce europejskich stolic pod względem skażenia powietrza? Mało kto wie, że przejściowe zamknięcie Mostu Łazienkowskiego spowodowało gwałtowny spadek stężenia spalin w Warszawie- po prostu wiele osób musiało przesiąść się do komunikacji miejskiej. I w tym kierunku – ograniczania ruchu samochodowego powinna iść polityka miasta. Co więcej – taki kierunek jest nawet zapisany w Strategii Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy, oraz w programie poprawy powietrza dla Warszawy, który został opracowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego i przyjęty do realizacji! Projektowanie Trasy i Mostu Krasińskiego naraża Żoliborzan na zwiększenie hałasu, a przecież normy hałasu na ulicy Krasińskiego już zostały przekroczone i Program Ochrony Środowiska przed Hałasem dla Miasta stołecznego Warszawy przewiduje wymianę nawierzchni na cichą na odcinku Krasińskiego od Wybrzeża Gdyńskiego do Placu Wilsona. I nie łudźmy się, że władze Warszawy, które latem ogłosiły przetarg na aktualizację projektu Trasy Mostu Krasińskiego bez zasięgania opinii Żoliborzan, nagle zmienią zdanie i wybudują most wyłącznie tramwajowo- rowerowo – pieszy. Jeśli chcemy bronić naszej dzielnicy przed rozjechaniem przez samochody, musimy jasno powiedzieć nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego. Z inicjatywy Moje Miasto Żoliborz i Radnego Dzielnicy Pana Tomasza Michałowskiego mieszkańcy już zbierają podpisy pod protestem skierowanym do Prezydent Miasta Pani Hanny Gronkiewicz-Waltz. Założona została także na Facebooku strona protestu - Żoliborz mówi stanowcze „NIE” budowie Mostu Krasińskiego, jeśli chcą Państwo włączyć się w zbieranie podpisów, formularz do wydruku znajdą Państwo na tej stronie. Były burmistrz Żoliborza, Pan Józef Menes zorganizował akcję zbierania podpisów pod petycją o zorganizowanie na Żoliborzu konsultacji społecznych w sprawie rezygnacji z budowy Mostu Krasińskiego. W najbliższym czasie odbędą się trzy ważne spotkania dotyczące mostu: wtorek 17 listopada godz. 18.00 posiedzenie Komisji Infrastruktury w Urzędzie Dzielnicy ul.Słowackiego 6/8 sala 328 (III p.) – uchwała w sprawie konsultacji żoliborskich dot. budowy Mostu Krasińskiego poniedziałek 23 listopada godz. 19.00 Teatr TrzyRzecze w budynku Kino Tęcza ul.Suzina 6 - spotkanie mieszkańców z Radnymi Dzielnicy Żoliborz, Radnymi Rady Miasta, ekspertami i osobami, które już podjęły protest przeciwko budowie Mostu i Trasy Krasińskiego. środa 25 listopada godz. 17.00 sesja Rady Dzielnicy Żoliborz w Urzędzie Dzielnicy ul.Słowackiego 6/8 sala 328 (III p.) – uchwała w sprawie konsultacji żoliborskich dot. budowy Mostu Krasińskiego Wszystkie ręce na pokład! Bądźmy obecni, żeby jasno wyartykułować nasze zdanie i obronić Żoliborz. Anna Kaliszewska