Najnowsze wiadomości w sprawie inwestycji Most i Trasa Krasińskiego zapewne ucieszą mieszkańców Żoliborza, dla których ważne są jakość i warunki życia, jak również tych, którym leży na sercu dobro dzielnicy. Właśnie rozpoczęła się procedura wycofania wniosku o wydanie pozwolenia na budowę - tak zwanego ZRID-u, czyli zezwolenia na realizację tej kontrowersyjnej inwestycji drogowej. Zamiast Mostu i Trasy Krasińskiego powstanie ponad 100 innych warszawskich inwestycji, w tym dokończenie II linii Metra Warszawskiego, na czym zyskają mieszkańcy Stolicy. [middle1] Wiceprezydent Warszawy Pan Michał Olszewski, realizując swą wcześniejszą zapowiedź z ostatniej sesji Rady Miasta, wystąpił w dniu 28 października br. do Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych o niezwłoczne wycofanie złożonych uprzednio wniosków w sprawie wydania ZRID-u dla przedsięwzięcia pn. „Budowa mostu Krasińskiego wraz z dojazdami” (etap I i II inwestycji). Powołał się przy tym na decyzję Rady m.st. Warszawy z dnia 20 października br. dotyczącą przyjęcia zmian w budżecie Warszawy, polegających na zmniejszeniu wydatków na realizację tego zadania inwestycyjnego o łączną kwotę 79 mln. złotych w latach 2016-2020. Tym samym, w efekcie przyjętego przez warszawskich radnych rozkładu planowanych wydatków na ww. zadanie, w latach 2018-2020 nie ma obecnie zabezpieczonych środków finansowych, które miały być przeznaczone na pozyskanie nieruchomości niezbędnych dla realizacji przedmiotowej inwestycji. To właśnie stało się uzasadnioną podstawą dla złożenia przez Wiceprezydenta ww. wniosku. Powyższe informacje oznaczają, że postępowanie w sprawie wydania ZRID-u zostanie umorzone prawdopodobnie już w połowie listopada br. Termin ten wiąże się z koniecznością wypełnienia procedur rozpoczętego postępowania administracyjnego. Praktycznie rzecz biorąc, można uznać, iż Władze Miasta podjęły właśnie decyzję o odstąpieniu od realizacji inwestycji Mostu i Trasy Krasińskiego! Należy jednak pamiętać, iż „Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach”, czyli dokument konieczny do realizacji tego zadania inwestycyjnego, wygasa w sierpniu 2018 roku. Stąd, stuprocentowej pewności, że inwestycja w projektowanym kształcie nie powstanie, będzie można nabrać dopiero, gdy upłynie termin ważności tzw. decyzji środowiskowej. Co ważne, Społeczny Komitet Protestu NIE dla Mostu i Trasy Krasińskiego w najbliższych miesiącach będzie zabiegać o całkowite wykreślenie Mostu i Trasy Krasińskiego z Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz o wprowadzenie zmian do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego m.st. Warszawy polegających na obniżeniu klasy ulicy Krasińskiego z Głównej (G) na Zbiorczą (Z) oraz wykreśleniu przedłużenia ulicy Krasińskiego do Alei Prymasa Tysiąclecia (czyli do trasy S8). Zanim jednak Wiceprezydent Olszewski rozpoczął proces umorzenia postępowania w sprawie wydania ZRID-u, miały miejsce trzy wydarzenia o kluczowym dla sprawy Mostu i Trasy Krasińskiego znaczeniu. Pierwszym z nich, bardzo ważnym, było odbyte w dniu 18 października posiedzenie Komisji Infrastruktury i Inwestycji m.st. Warszawy pod przewodnictwem Pani Iwony Wujastyk. Tuż przed tym spotkaniem Społeczny Komitet Protestu Nie dla Mostu i Trasy Krasińskiego uczestniczył w kilkudniowych działaniach lobbingowych na rzecz dobrych rozwiązań – zarówno z perspektywy Żoliborza, jak i Warszawy. Ponadto zwrócił się drogą mailową do wszystkich dwunastu członków ww. Komisji z prośbą o poparcie decyzji o głębokich zmianach do Wieloletniej Prognozy Finansowej dla m.st. Warszawy - czyli przeniesienia całości środków z nietrafionej, bardzo kosztownej i budzącej silny sprzeciw tysięcy Warszawiaków inwestycji Most i Trasa Krasińskiego - na inne, dużo lepsze dla Warszawy i jej mieszkańców projekty zgodne ze zrównoważonym rozwojem Warszawy np. szybkie dokończenie budowy II linii Metra Warszawskiego, szybką realizację praskiego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej, czy nowych linii tramwajowych. W treści pisma została podkreślona wcześniejsza wypowiedź Przewodniczącej Komisji Infrastruktury i Inwestycji Pani Iwony Wujastyk Prawobrzeżnej Warszawie należy się rekompensata z powodu opóźnienia budowy mostu Krasińskiego - np. domknięcie obwodnicy śródmiejskiej do ronda Żaba. Która to wypowiedź spotkała się z pozytywnym odzewem ze strony Władz dzielnicy Targówek i dostrzeżeniem przez nie korzyści płynących z przeniesienia środków z przeskalowanej i bardzo kontrowersyjnej inwestycji Most i Trasa Krasińskiego - na inne, dużo lepsze rozwiązania infrastrukturalne. Świadczyło o tym m.in. następujące sformułowanie Burmistrza dzielnicy Targówek (zdecydowanie odbiegające od jego wcześniejszych wypowiedzi i działań) „Nic tego transportu publicznego nie zastąpi (red. chodzi o przyspieszenie rozbudowy II linii metra, która ma kończyć się na Bródnie). Odroczenie budowy mostu będzie miało sens, jeżeli uda się wybudować ulicę Nowotrocką, która ma połączyć skrzyżowanie ulic Matki Teresy z Kalkuty i św. Wincentego z Radzymińską i dalej do Księżnej Anny. Stało się zatem jasnym, że nastąpiło wyraźne zrozumienie wśród Władz dzielnic prawobrzeżnej Warszawy co do tego, jak dużo inwestycji drogowo-komunikacyjnych, naprawdę potrzebnych i realnie rozwiązujących problemy komunikacyjne, można zrealizować za potężne pieniądze z nietrafionej, przeskalowanej i bardzo kosztownej inwestycji Most i Trasa Krasińskiego – czyli inwestycji, której nie chcą tysiące Warszawiaków. Ważne by pamiętać, że Władze dzielnicy Praga Pn. od początku nie wspierały inwestycji Most i Trasa Krasińskiego, stawiały natomiast na szybkie ukończenie praskiego odcinka Obwodnicy Śródmiejskiej. Racjonalne stanowisko w sprawie Mostu i Trasy Krasińskiego zajmowała również Burmistrz dzielnicy Białołęka Pani Ilona Soja-Kozłowska, która uznała za dużo bardziej istotne i priorytetowe dla tej dzielnicy wewnętrzne inwestycje drogowe usprawniające jej możliwości komunikacyjne. Ostatecznie posiedzenie Komisji Infrastruktury i Inwestycji, z uczestnictwem Wiceprezydenta Olszewskiego, zakończyło się sukcesem w ocenie przedstawicieli Społecznego Komitetu Protestu NIE dla Mostu i Trasy Krasińskiego, w tym pp. Józefa Menesa, Jarosława Kaziora i Stanisława Trzcińskiego, którzy wzięli w nim czynny udział. Zostało wówczas zaopiniowane pozytywnie przeniesienie wszystkich środków zaplanowanych uprzednio w ramach Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) na lata 2016-2020 dla inwestycji pn. „Budowa Mostu Krasińskiego wraz z dojazdami” – na inwestycję pn. „Rozwiązanie problemów infrastrukturalno-transportowych północno-wschodnich dzielnic Warszawy”. Co więcej, przeniesienie środków z ww. inwestycji z pierwszych pięciu lat jej trwania – oznaczało dużo głębszą korektę, niż uprzednio rekomendowana przez Zarząd m.st. Warszawy, ogłoszona w dniu 6 października, która stanowiła przesunięcie tylko o dwa lata realizacji ww. inwestycji. Uzasadnieniem dla podjęcia powyższych decyzji były m.in. wyniki badania „Barometr Warszawski” (cyklicznie prowadzonego przez Ratusz), w którym Warszawiacy nieustająco wskazują najważniejsze dla nich inwestycje miejskie, czyli Metro Warszawskie oraz Obwodnicę Śródmiejską – w przeciwieństwie do inwestycji Most i Trasa Krasińskiego, za którą opowiadało się zaledwie 3% Warszawiaków i która zajęła ostatnie miejsce na liście priorytetów. Warto przy tym przypomnieć, że Społeczny Komitet Protestu wielokrotnie wcześniej przywoływał wyniki tego badania – jako jeden z argumentów dla NIE! dla Mostu i Trasy Krasińskiego, m.in. podczas obrad „Okrągłego Stołu” w styczniu br. oraz protestu w trakcie konsultacji społecznych w sprawie tej inwestycji w marcu br. Komisja Budżetowa Rady m.st. Warszawy pod przewodnictwem Pani Marii Łukaszewicz, która odbyła się dzień później – zaopiniowała pozytywnie ww. opisane stanowisko Komisji Infrastruktury i Inwestycji m.st. Warszawy. Teraz wszystko zależało już tylko od warszawskich radnych. Mając świadomość wagi decyzji, które miały zapaść podczas zbliżającej się sesji Rady m.st. Warszawy przedstawiciele Społecznego Komitetu, tuż przed posiedzeniem zaplanowanym na dzień 20 października zwrócili się pisemnie do wszystkich sześćdziesięciu członków Rady Miasta z prośbą o przegłosowanie pozytywnie zaopiniowanych przez obie Komisje wyżej opisanych zmian do Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Warszawy. Wraz z pismem przekazano radnym kolejne merytoryczne argumenty zwarte w dokumencie „Analiza uwarunkowań realizacji inwestycji pn. Budowa Mostu i Trasy Krasińskiego”. Opracowanie autorstwa Pana Jarosława Kaziora członka Społecznego Komitetu Protestu NIE dla mostu i Trasy Krasińskiego zawierało m.in. następujące sformułowanie (...) Budowa mostu Krasińskiego nie jest inwestycją priorytetową w skali Warszawy. Priorytetem jest rozbudowa i modernizacja systemu komunikacji szynowej ze szczególnym uwzględnieniem II i III linii metra, „szybkiego tramwaju” łączącego rondo Zgrupowania AK „Radosław” z rondem „Żaba”, budowa mostu w południowej części miasta – np. mostu „Na Zaporze”. Równolegle, niezbędna wydaje się modernizacja układu dróg zbiorczych wewnątrz Bródna i Targówka oraz ich połączeń z trasami prowadzącymi w kierunku mostów. (...) . W kluczowym momencie, zjednoczeni dla sprawy przedstawiciele Społecznego Komitetu Protestu (Józef Menes, Jolanta Szczepaniak-Grendowicz, Jagoda Pietryszyn, Stanisław Trzciński, Anna Stopińska, Jarosław Kazior) i żoliborscy społecznicy – byli obecni na całodniowym posiedzeniu Rady Miasta. Temperatura posiedzenia była gorąca. Do końca ważyły się losy inwestycji Most i Trasa Krasińskiego. Reprezentant Społecznego Komitetu Protestu NIE dla Mostu i Trasy Krasińskiego Pan Stanisław Trzciński w spokojnym, wyważonym wystąpieniu, tuż przed kluczowymi głosowaniami, zaapelował do warszawskich radnych o jedność i rozsądek oraz o dobre dla Warszawy decyzje. Zaznaczył przy tym, że zamiast nietrafionego, przeskalowanego i bardzo kosztownego projektu Mostu i Trasy Krasińskiego – może powstać dużo dobrych miejskich inwestycji infrastrukturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które będą zlokalizowane w obszarze prawobrzeżnej części Stolicy i które realnie rozwiążą problemy komunikacyjne w Warszawie. Warszawscy Radni stanęli na wysokości zadania. Przegłosowali wszystkie ww., związane z inwestycją Most i Trasa Krasińskiego, zmiany do Wieloletniej Prognozy Finansowej m.st. Warszawy rekomendowane przez Zarząd m.st. Warszawy oraz Komisję Infrastruktury i Inwestycji m.st. Warszawy i Komisję Budżetową m.st. Warszawy. Decyzją radnych ponad 600 mln złotych przeznaczonych na budowę mostu Krasińskiego wraz z dojazdami zostało przeznaczone na rozbudowę Metra Warszawskiego oraz ponad 100 ważnych i dobrych dla mieszkańców Warszawy inwestycji. Jednocześnie Wiceprezydent Olszewski zapowiedział publicznie, że wobec przegłosowania dodatkowych poprawek rekomendowanych przez Komisję Infrastruktury i Inwestycji, dotyczących relokacji całości środków zabezpieczonych dotychczas na Most i Trasę Krasińskiego w latach 2016-2020 – wycofa proces wydania ZRID-u dla tej inwestycji. Co, jak napisano na wstępie artykułu, zostało zrealizowane 28 października br. Obecny status Mostu i Trasy Krasińskiego, czyli rozpoczęcie procesu odstąpienia od realizacji tej inwestycji, zawdzięczamy zatem zarówno lawinie zdarzeń, które nastąpiły w ciągu ostatnich kilku miesięcy w przestrzeni publicznej naszego miasta, nowej strategii inwestycyjnej Zarządu Miasta, jak i działaniom nieustannie podejmowanym od ponad roku przez Społeczny Komitet Protestu NIE dla Mostu i Trasy Krasińskiego. Warto przy tym zaznaczyć szerokie spektrum tej aktywności, która odbywała się na wszystkich szczeblach samorządowych, w tym dzielnicowym i ogólnomiejskim, przy jednoczesnej współpracy z żoliborskimi stowarzyszeniami i warszawskimi ruchami społecznymi. Nie do przecenienia jest również zaangażowanie Żoliborzan i Przyjaciół Żoliborza w protest i związane z nim kolejno realizowane inicjatywy. Mocne wsparcie udzielane było także ze strony Władz dzielnicy Żoliborz – a w szczególności ze strony Burmistrza Pana Krzysztofa Bugli, Wiceburmistrza Pana Grzegorza Hlebowicza oraz Przewodniczącego Rady Pana Adama Buławy. Równie znaczący był dialog prowadzony równolegle przez przedstawicieli Społecznego Komitetu Protestu z wysokimi urzędnikami i samorządowcami, w tym między innymi z Wiceprezydentem m.st. Warszawy Panem Michałem Olszewskim, Przewodniczącą Rady m.st. Warszawy Panią Ewą Malinowską-Grupińską, Przewodniczącą Komisji Infrastruktury i Inwestycji Rady m.st. Warszawy Panią Iwoną Wujastyk, Przewodniczącą Komisji Budżetowej m.st. Warszawy Panią Marią Łukaszewicz, radnym m.st. Warszawy Panem Dariuszem Figurą oraz innymi radnymi miejskimi i przedstawicielami kilku dzielnic Warszawy m.in. Wawra i Wilanowa (inicjatywa Chcemy Mostu na Zaporze zamiast Mostu Krasińskiego) oraz Ochoty (Ochocka Wspólnota Samorządowa, jedna z organizacji postulujących ulicę Wawelską w tunelu, reprezentowana przez Pana Grzegorza Wysockiego) i Białołęki (inicjatywa Metro dla Białołęki), a także Kolonii Śliwice. To był długotrwały i bardzo intensywny proces, wymagający dużego zaangażowania ze strony członków Społecznego Komitetu Protestu. Nałożyły się na ten proces dodatkowe okoliczności, które jednak nie zaważyły na skuteczności szeroko zakrojonych działań w sprawie NIE! dla Mostu i Trasy Krasińskiego prowadzonych przez Społeczny Komitet Protestu reprezentowany przez osoby wymienione pod koniec niniejszego artykułu. Mowa o zdarzeniu mającym miejsce pod koniec sierpnia br., kiedy to szeregi Społecznego Komitetu Protestu NIE dla Mostu i Trasy Krasińskiego opuścił radny Pan Tomasz Michałowski, który uprzednio naruszył przyjęte przez Społeczny Komitet Protestu reguły demokracji oraz apolityczności, a tym samym naruszył społeczne zaufanie udzielone przez mieszkańców Żoliborza wyrażających swe poparcie dla działań Społecznego Komitetu Protestu. Na koniec warto podkreślić znaczenie zmian personalnych w Zarządzie Miasta, które miały miejsce na początku września br. Zostali wówczas zdymisjonowani Wiceprezydenci Warszawy pp. Jacek Wojciechowicz oraz Jarosław Jóźwiak, czyli główni zwolennicy inwestycji Most i Trasa Krasińskiego, co umożliwiło tzw. „ponowne otwarcie” dla sprawy tej inwestycji. Skutkiem czego, Wiceprezydent Warszawy Pan Michał Olszewski oraz nowo mianowana Wiceprezydent Pani Renata Kaznowska – stali się odpowiedzialni m.in. za inwestycje i transport w Stolicy. Zainicjowali nową strategię inwestycyjną i zaczęli ją realizować – dla dobra całej Warszawy, w tym dla Żoliborza. Most i Trasa Krasińskiego od ponad roku budzi zdecydowany sprzeciw większości mieszkańców Żoliborza. Nic dziwnego, skoro ta bardzo kontrowersyjna inwestycja doprowadziłaby do degradacji jednej z najstarszych dzielnic Warszawy, niosąc za sobą poważne zagrożenie dla układu urbanistycznego serca dzielnicy Żoliborz tj. Pl. Wilsona wraz otoczeniem, które zostały wpisane do rejestru zabytków Warszawy i uznane za Dobro Narodowe. Negatywne skutki tej inwestycji byłyby nieodwracalne i odczuwalne przez kolejne pokolenia. Nastąpiłoby pogorszenie jakości i warunków życia mieszkańców spowodowane znacznym zwiększeniem zanieczyszczenia powietrza oraz hałasu. Zniszczeniu uległyby również tereny zielone pozostające w bezpośrednim otoczeniu planowanej inwestycji - m.in. Park im. Stefana Żeromskiego, Kępa Potocka, obszar Natura 2000, czy pas zieleni wzdłuż ul. Krasińskiego. Opłakane skutki tej inwestycji odczuliby także kierowcy - wąskie ulice Żoliborza, projektowane częściowo w latach 20 ub. stulecia, nie są przystosowane do przyjęcia wzmożonego, ciężkiego ruchu tranzytowego, a miejsc parkingowych w obrębie dzielnicy nie przybywa. Dlatego cieszy ogromnie perspektywa odejścia Mostu i Trasy Krasińskiego w niebyt – a Żoliborz może nareszcie odetchnąć z ulgą! Społeczny Komitet Protestu NIE dla Mostu i Trasy Krasińskiego Józef Menes, Jolanta Szczepaniak-Grendowicz, Stanisław Trzciński, Anna Stopińska, Jarosław Kazior, Jagoda Pietryszyn, Alina Uszyńska, Joanna Tauber, Aleksandra Uszyńska, Patryk Fornalak, Tomoho Umeda, Igor Kaleński. Zapraszamy do naszego profilu na facebook: NIE dla Mostu i Trasy Krasińskiego