Reklama

Stanowcze nie dla Mostu Krasińskiego

18/11/2015 06:30

Z inicjatorem akcji „Żoliborz mówi stanowcze nie dla budowy Mostu Krasińskiego” – Tomaszem Michałowskim rozmawia Beata Zasada-Wysocka

Jest Pan zdecydowanym przeciwnikiem budowy Mostu Krasińskiego. Dlaczego wybrał Pan tak stanowczą formę protestu?

Dla mnie jako Żoliborzanina, miejsce w którym żyję od urodzenia stanowi wartość podstawową. Mandat radnego, który otrzymałam jako wyraz zaufania mieszkańców zobowiązuje mnie do troski o ich interesy. W tym wypadku budowa mostu, a następnie trasy Krasińskiego jest bezpardonowym atakiem przez władze miasta w mieszkańców Żoliborza. Nie może być tak, że włodarze miejscy chcąc polepszyć jakość życia mieszkańców prawobrzeżnej Warszawy pogarszają warunki życia mieszkańców z naszej strony Wisły, nie pytając ich w ogóle o zdanie. Konsultacje w swej istocie są tylko i wyłącznie opinią, a nie wiążącym rozstrzygnięciem mającym realny wpływ na decyzję. Konsultacje proponowane przez miasto stanowią pole do manipulacji i nadużyć co już dzisiaj można zaobserwować. Widząc wątpliwy sens konsultacji, szczególnie tych miejskich, a także brak zdecydowanego stanowiska ze strony Rady i Zarządu Dzielnicy przy procedowaniu miasta uaktualniającego projekt, podjąłem wraz ze środowiskiem Mojego Miasta Żoliborz decyzję o całkowitym sprzeciwie wobec planowanej inwestycji, która w moim odczuciu nie niesie za sobą żadnych korzyści dla Żoliborza i jego mieszkańców. Żoliborz ma dwa mosty: Grota Roweckiego i Most Gdański, które w pełni zabezpieczają potrzeby dzielnicy.

Ale przecież most był planowany już w latach 30 przez prezydenta Starzyńskiego. Nie jest to zatem nowy pomysł obecnych władz.

To prawda, jednak należy uwzględnić realia czasowe, które na przestrzeni 80 lat mocno się zmieniły. W latach 30 północna część Warszawy kończyła się na Marymoncie. Ilość samochodów była nieporównywalnie mniejsza, co oczywiście nie oznacza, ze rozwój infrastruktury należy zaniechać. Jednak władze miejskie z jednej strony budując most próbują wtłoczyć w ul. Krasińskiego i Pl. Wilsona ogromną ilością samochodów przy jednoczesnym zawężeniu głównych arterii miejskich: Świętokrzyskiej i Jana Pawła II. Dla Żoliborza efekt takich działań równa się paraliż Sam most bez rozwiązań systemowych, których nie ma nie rozwiąże problemów. Nie istnieje bowiem problem braku przepustowości mostów, istnieje natomiast poważny problem wąskich arterii miejskich. Tylko działania systemowe funkcjonujące obecnie w różnych miastach europejskich mogą zmniejszenie ilości wjeżdżających do centrum samochodów. Przykładów takich rozwiązań systemowych, po które powinno sięgnąć miasto są bezpłatna komunikacja w godzinach szczytu, która powodować będzie, że mieszkańcy nie wykorzystujący swoich samochodów w czasie pracy będą mogli zaoszczędzić sporą kwotę (ok. 500 zł.) na paliwie. Innym rozwiązaniem jest system winiet wjazdowych do centrum miasta dla samochodów z poza Warszawy. Funkcjonuje to w Londynie, gdzie wjazd do city  kosztuje 16 funtów. Działa to w Berlinie, a w Pradze Czeskiej wyłącznie mieszkańcy strefy Praga 1 mogą tam parkować samochody. Innym pomysłem jest dodatek rowerowy wypłacany do pensji mieszkańcom Warszawy, którzy do pracy zamiast samochodem jeździli by rowerem, weryfikowanym za pomocą aplikacji. Jest pewnie masa innych rozwiązań, które mogły by zmniejszyć ilość samochodów w mieście i nie będą kosztowały 700 mln. zł.

 

Proponuje Pan miękkie rozwiązania, czemu one miałyby służyć?

Na dzień dzisiejszy na Żoliborzu wzdłuż  głównych arterii mamy już do czynienia z przekroczonymi normami hałasowymi i spalinowymi o których miasto wie i głośno się nie wypowiada. Dodatkowo z dokumentacji firmy SYSTRA wynika, że w celu minimalizacji jeszcze zwiększonych uciążliwości związanych z hałasem, emisją drgań, wibracji proponuje się ustawienie ekranów akustycznych, czy wymianę okien. To chyba mówi bardzo dużo. Nie tylko chce się oszpecić dzielnicę ohydnymi monitorami to i tak uciążliwości pozostaną. Wydaje się skandaliczne, że władze miasta zapomniały, że tkanka miejska to przede wszystkim ludzie, a nie samochody czy drogi, nie wspominając o zielonym charakterze Żoliborza, a także jego wyjątkowej koncepcji architektonicznej.

 

Podnosi Pan także kwestię obszaru Natura 2000 znajdującego się na Żoliborzu. Mógłby Pan coś więcej naszym czytelnikom powiedzieć na ten temat?

 

Na terenie Żoliborza poniżej terenów Spójni i Centrum Olimpijskiego ciągnie się wzdłuż Wisły połączony naturalnie z Laskiem Bielańskim i Młocińskim obszar prawem chroniony pod nazwą  „Dolina Środkowej Wisły. Jest to unikalny ekosystem na skalę europejską, stanowiący siedlisko wielu gatunków ptaków i ssaków. Obserwacje, które posłużyły do wydania decyzji środowiskowej były bardzo powierzchowne i niepełne. Pominięto całkowicie w obserwacjach występowanie ssaków takich jak bobry, lisy, sarny, dziki. Most spowoduje nieodwracalne zniszczenie części tego ekosystemu, a sama konstrukcja mostu może stanowić zagrożenie dla życia migrujących ptaków. Biorąc to wszystko pod uwagę jedynym rozwiązaniem jest protest, w który zaangażowali się przedstawiciele wspólnot i spółdzielni. Podpisy zbierane w wielu punktach usługowych wzdłuż ul. Krasińskiego (sklepy spożywcze, lokale gastronomiczne, punkty usługowe), które same zgłaszają się do udziału w akcji zbierania podpisów. Ludzie bardzo chętnie podpisują. Zebraliśmy już ponad 2000 podpisów. Informacje o akcji można znaleźć na facebooku: Żoliborz mówi stanowcze nie budowie Mostu Krasińskiego. Zachęcam do włączenia się w naszą akcję.

Dziękuję za rozmowę

 

 

 

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    gość 2015-11-18 10:12:32

    "Żoliborz ma dwa mosty: Grota Roweckiego i Most Gdański, które w pełni zabezpieczają potrzeby dzielnicy." a przed czym należy te potrzeby zabezpieczać?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-11-18 15:46:59

    Brawo Panie Tomaszu. Tak dalej. Jesteśmy z żoną pełni podziwu dla Pana odwagi i determinacji. Glosowaliśmy na Pana i na pewno ma Pan nasz głos i pełne poparcie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-11-18 15:54:07

    NIE CHCEMY ŻADNEGO MOSTU. NIECH HANKA SOBIE POD SWÓJ DOM NA WAWER WPOMPUJE JESZCZE WIĘCEJ SAMOCHODÓW!!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-11-23 17:30:05

    23.11.2015 r. Dyskusja w sprawie mostu w kinie Tęcza ( dawnym ) o godzinie 19

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-11-24 12:32:23

    Panie Tomaszu! Więcej takich ludzi jak Pan ! DZIĘKUJEMY - NAJPIĘKNIEJ JAK POTRAFIMY:) PANU ZA ODWAGĘ I DETERMINACJĘ ORAZ BEZINTERESOWNE DZIAŁANIE.DEKORACJA ZA 700 MILIONÓW NIE JEST ŻOLIBORZOWI POTRZEBNA.TO SKANDAL, ŻE DO TEJ PORY WYDANO NA TĘ INWESTYCJĘ JUŻ 40 MILIONÓW.NA CO ??? KTO??? I KIEDY??? A NA PARKING W OKOLICY WILSONA CIĄGLE NIE MA.... BIEDNA POLSKO!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-11-26 13:22:18

    Co za spowalniacz rozwoju. Most jest niezbędny. Przeciwnicy niech przeprowadzą się na wieś, tam znajdą spokój. Nie można terroryzować miasta.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-11-27 11:40:12

    Dzięki, to że Cię życie wypluło na tę stronę rzeki, nie znaczy, że możesz gardzić tą drugą. Następnym razem, jak będziesz chciał przyjechać 1 listopada na cmentarz nie zdziw się jeśli wszystkie samochody WX będą miały puste opony. A zapomniałem, arystokracja leży na powązkach. Proponuję mur, taki w stylu Palestyńskim, na cholerę wam reszta warszawy. Warszawa to przecież Wy. Na pogardę odpowiedziałem chamstwem, czekam na dojazd. Robert

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-12-05 13:00:22

    dlaczego budowa tego mostu kojarzona jest z Żoliborzem? właściwie to inwestycja Targówka i Wisłostrady, która nie załatwia tu niczego poza dojazdem Targówka do metra. Wystarczyło by obecnie dla Targówka autobus jeżdzący od nich mostem Grota do metra Wilsona i sprawa załatwiona . Weżcie sobie goole maps i zobaczcie czy żle się teraz dojeżdza z Targówka do Wilsona np. mostem Grota jest super, poza tym mamy wiele alternatyw zjazdu z szerokiej trasy Toruńskiej na żoliborz, więc nie wiem czy jest opłacalna budowa mostu Krasińskiego za taką cenę tych wiaduktów nad torami na żeraniu, widziałem jak wiele lat nie było pieniędzy na ich remont w ciągu trasy Toruńskiej, żeby nie Euro2012 i pieniądze Unii EUropejskiej to jeszcze jeżdzilibyśmy tam na prowizorycznych podporach . w Tym układzie inwestycja m.Krasińskiego planowana przez Starzyńskiego jest zrealizowana właśnie przez most Grota

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iZoliborz.pl




Reklama
Wróć do