Reklama

Z „dzienniczka mentora” czyli jakie pytania zadają początkujący przedsiębiorcy.

29/10/2015 21:09

Jako mentor YBP pomagam znaleźć rozwiązanie na wiele ważnych i mniej ważnych problemów z jakimi borykają się początkujący przedsiębiorcy. Zawsze od mnie jako współwłaściciela firmy, która była notowana na GPW przedsiębiorcy oczekują, że podam „receptę” jak osiągnąć sukces w biznesie. Niestety nie ma takiej gotowej recepty, uniwersalnej dla każdego biznesu. Nie jestem w stanie powiedzieć Czy dany biznes wypali ??? Czy to jest dobry plan biznesowy ??? , gdyż prawda jest taka, że dopóki nie sprawdzimy dopóty nie wiemy czy „nasz biznes” ma szanse powodzenia. Zawsze jednak radzę by na początku działalności inwestować ostrożnie, to znaczy do takiego stopnia który nie będzie zagrożeniem dla biznesmena czy jego rodziny.

Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 Zaczynamy  od odpowiedzi na pytanie :

Jaki problem dla  potencjalnego klienta  rozwiązuje  mój biznes, mój produkt  czy moja usługa ???

Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić?

Weźmy  jako  przykład  prosty biznes – otwarcie osiedlowego  sklepu.  Jeżeli planujemy  takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie;  Jaki problem mieszkańców  chcę rozwiązać otwierając taki sklep ??

Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty  mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. 

Czy  też np. z analizy konkurencyjnego sklepu  wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy  odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy   sklep osiedlowy,  należy skoncentrować się na  wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np.  sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć  że była już tu Pana/Pani  żona/mąż i  kupiła już dane produkty.

Jeżeli przyjrzymy  się rozwojowi produktów , rynków czy  firm  to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje.

Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku,  czy  obecnie  rozwój firm  przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki  to  rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków.

I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części :

§  Problem – problem lub istniejąca potrzeba.

§  Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby.

§  Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes.

§  Wartość dodana –  Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję?

§  Kanały  dystrybucji– sposoby dotarcia do użytkowników

§  Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby

§  Koszty – koszty związane z projektem:

§  Miary  sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie.

§  Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji.

W kolejnych artykułach  szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani  takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub [email protected]

Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP

 

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iZoliborz.pl




Reklama
Wróć do