Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP Zaczynamy od odpowiedzi na pytanie : Jaki problem dla potencjalnego klienta rozwiązuje mój biznes, mój produkt czy moja usługa ??? Co chcesz rozwiązać za pomocą swojego biznesu? W tym momencie nie pytasz jak rozwiązywać problemy tylko je identyfikujesz. Receptą ma być Twój biznes, ale najpierw musisz wiedzieć co chcesz wyleczyć. Problem musi być jasno zdefiniowany np. chcę obejrzeć mecz, ale nie wiem gdzie znaleźć informację o najbliższej transmisji na danej imprezie sportowej? Ceny paliw są za wysokie, czy mogę tankować taniej? Chcę kupić psa, ale boję się, że ucieknie z domu, jak temu zaradzić? Weźmy jako przykład prosty biznes – otwarcie osiedlowego sklepu. Jeżeli planujemy takie działanie to nie wystarczy odpowiedzieć, że robię to bo jako Przedsiębiorca jestem w tym dobry i wiem jak to zrobić. Należ odpowiedzieć sobie na pytanie; Jaki problem mieszkańców chcę rozwiązać otwierając taki sklep ?? Np. W okolicy nie ma żadnego sklepu i po drobne produkty mieszkańcy jeżdżą lub idą do oddalonego hipermarketu. Czy też np. z analizy konkurencyjnego sklepu wynika, że mieszkańcy nie są zadowoleni z poziomu obsługi. Wtedy odpowiadając na problem słabej obsługi otwierając nowy sklep osiedlowy, należy skoncentrować się na wysokiej jakości obsłudze klienta, powinien to być np. sklep w którym nie spędzamy jako klient zbyt długo czasu, w którym znajdziemy produkty pierwszej potrzeby i np. w którym sprzedawca nas zna, wie jakie produkty najczęściej kupujemy, potrafi np. powiedzieć że była już tu Pana/Pani żona/mąż i kupiła już dane produkty. Jeżeli przyjrzymy się rozwojowi produktów , rynków czy firm to zawsze na początku jest odpowiedź na pytanie jaką potrzebę, jaki problem mój biznes rozwiązuje . Firma Mc Donalds –to potrzeba szybkiego spożycia posiłku , czy obecnie rozwój firm przygotowujących zdrowe i dietetyczne posiłki to rozwiązanie problemu zapracowanych ludzi, którzy chcą się „zdrowo” odżywiać, a nie mają czasu na przygotowanie takich posiłków. I tak krok po kroku dochodzimy z Przedsiębiorcą do stworzenia Modelu Biznesowego /zamiast klasycznego biznes planu/ , który zwiera następujące części : § Problem – problem lub istniejąca potrzeba. § Odbiorcy – wymieniasz grupy, które mają te problemy/potrzeby. § Rozwiązanie problemu – na czym polega Twój biznes. § Wartość dodana – Czym Twój produkt różni się od oferowanych przez konkurencję? § Kanały dystrybucji – sposoby dotarcia do użytkowników § Źródła Przychodów – przychody na wszystkie sposoby § Koszty – koszty związane z projektem: § Miary sukcesu – (poza przychodami), której wysoki wskaźnik będzie świadczył o sukcesie. § Przewaga konkurencyjna – wyróżnik Twojego biznesu, który ciężko skopiować konkurencji. W kolejnych artykułach szerzej opiszę poszczególne części tak skonstruowanego modelu biznesowego, jeżeli są Państwo zainteresowani takim tematem. Zapraszam do nadsyłania pytań związanych z prowadzeniem biznesu na adres redakcji lub e.marciniak@izoliborz.pl Dr Elżbieta Marciniak, wykładowca, mentor YBP