Reklama

Przyczółek Zatrasie – nadzieja umiera ostatnia

Kiedy w 2008 roku zatrasianie, zaniepokojeni rozbudową Żoliborza Południowego na terenie nie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, bez zabezpieczenia w postaci infrastruktury komunikacyjnej, co grozi katastrofą, społecznej i zdrowotnej, zwracali się do władz miasta o zainteresowanie się tymi problemami i zabezpieczenie terenów pod potrzebne nowym mieszkańcom szkoły, przedszkola, placówki służby zdrowia, otrzymali odpowiedź, której pointę przytaczam:

 

Inwestycje na Żoliborzu południowym „ są zgodne z decyzjami o warunkach zabudowy wydanymi dla ww. inwestycji oraz posiadają wymagane opinie i uzgodnienia, w tym obsługi komunikacyjnej. Zatem podnoszone przez państwa uwagi dotyczące infrastruktury, ( w tym także drogowej )i usług na terenie tzw. Żoliborza Południowego pozostają poza sferą możliwości działań Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, gdyż Biuro nie jest inwestorem i nie posiada uprawnień do podjęcia działań inwestycyjnych w tym zakresie” - podpisano – Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz – Waltz

Ta odpowiedź mogła przerazić całkiem, bo wynika z niej, że miasto radośnie sprzedało już cały Żoliborz Południowy, łącznie z drogami gminnymi, wszelkimi rezerwami, i nie ma żadnych możliwości decyzyjnych na tym terenie, bo rządzą już na nim inwestorzy. Parę miesięcy później, na interpelację w tej sprawie, złożoną przez Radną m.st. Warszawy, pani Prezydent odpowiedziała już zupełnie inaczej stwierdzając, że „wystąpiło niesłychane wręcz zainteresowanie inwestorów i zachodziła konieczność rozpatrywania wielu napływających wniosków. (…) Spowodowało to potrzebę weryfikacji wielu proponowanych wcześniej rozwiązań zapisanych w pierwotnych koncepcjach planu miejscowego, co tłumaczy opóźnienie w uchwalaniu planu. Zapewnieniem, że projekt planu miejscowego rezerwuje i w dalszym ciągu będzie rezerwował tereny na wymienioną w piśmie infrastrukturę społeczną, której realizacja w większości stanowi stanowi zadanie własne gminy (szkoły, przedszkola). M.st. Warszawa jest w posiadaniu terenów, na których obiekty te będzie można wybudować.”

No można byłoby odetchnąć z ulgą, skoro pani Prezydent przyznała się już do posiadania zdolności decyzyjnej przynajmniej na fragmentach Żoliborza Południowego, jednakże zapewnienie, że potrzebna infrastruktura chroniona jest zapisami planu, który nie został jeszcze uchwalony, a w związku z powyższym decyzje o warunkach zabudowy nie muszą go uwzględniać, nie uspokaja i nie napawa optymizmem.

Od tego czasu minęło już 6 lat. Żoliborz Południowy ma już więcej inwestycji zrealizowanych i będących w toku, przybywa nowych mieszkańców, a infrastruktura komunikacyjna, społeczna i zdrowotna nie została, nawet w części, zrealizowana.

Nie jest to taki Żoliborz, jaki podziwialiśmy w projekcie planu prof. Kicińskiego, adekwatny urbanistycznie i architektonicznie do starego Żoliborza. Powstały wyższe bloki, mniej miejsca zajmą place i zieleń.

Korkuje się ul. Krasińskiego, niewydolne są Przasnyska i Rydygiera, gdzie nie kursuje żadna komunikacja. Rezerwy terenowe dla zrealizowania dwupasmówki Krasińskiego i Broniewskiego istnieją cały czas i powoli domagają się chyba wykorzystania, bo u zbiegu tych ulic był już niejeden wypadek. Ostatnio zginął tam 9-letni chłopiec.

Zatrasianie, będący 15procentową reprezentacją Żoliborza, wołali, przestrzegali, domagali się zainteresowania i działań. Do chwili obecnej władze samorządowe miasta, w żywotnej, nie tylko dla zatrasian, sprawie, nie zrobiły praktycznie nic.

Przyczółek Południowy – nie ma odwrotu

Teraz o swoje być albo nie być na placu budowy, jakim nadal jest Żoliborz Południowy, walczą również mieszkańcy nowych osiedli.

Na naszym portalu publikowaliśmy już petycję południowców do prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz Waltz:

http://izoliborz.pl/artykul,petycja-do-h-gronkiewicz-waltz-ws-zoliborza-pld,4305

Jedno wydaje się być pewne – zatrasianie i południowcy powinni zjednoczyć siły, bo łączą ich wspólne problemy i wspólne ulice. A podobno nic się nie zmieniło w tym względzie i nadal siła jest w jedności.

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    gość 2014-06-13 01:06:25

    Żoliborz przemysłowy jeśli chodzi o komunikacje potrzebuje modyfikacji pięciu skrzyżowań: • Matysiakówny z Broniewskiego • Burakowskiej z Krasińskiego • Krasińskiego z Broniewskiego • Przasnyskiej z Krasińskiego • Duchnickiej z Powązkowską • Krasińskiego z Powązkowską Modyfikacja tych skrzyżowań pozwoli w mojej ocenie na rozwiązanie problemów z komunikacją samochodów osobowych wyjeżdżających i wjeżdżających na to osiedle. Modyfikacja powinna być skierowane na zwiększenie przepustowości. Na pewno jest tam potrzebne podłączenie świateł do ogólno miejskiego systemu ruchu drogowego, który istnieje w szczątkowej formie. Jednak może cos udałby się w tej sprawie zrobić. Rozwiązanie takie wydaje się załatwić ten problem w całości. Jeśli chodzi o budowę drugiej nitki Broniewskiego to ja raczej opowiadam się tu za mieszkańcami Sadów i Zatrasia, którzy są temu przeciwni takiej inwestycji twierdząc, że ulica Broniewskiego stałby się w większym stopniu ulicą tranzytową niż lokalną. Wzdłuż tej ulicy na Sadach i Zatrasiu jest bardzo dużo domów mieszkalnych. Większa ilość hałasu i spalin skutecznie uprzykrzyłaby życie tym mieszkańcom.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-06-14 00:10:05

    ale dwupasmówka zwiększyłaby i bezpieczeństwo, modyfikację skrzyżowania i przepustowość.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2014-06-29 15:40:18

    Tak, cztery pasy z pewnością polepszą bezpieczeństwo... Zwłaszcza w kretyńskim (a proponowanym) wydaniu 3,5m szerokości pasa ruchu jak przy Simply. Ludzie zjeżdżający z autostrady, przyzwyczajeniu do grzania powyżej 100km/h z pewnością by jechali wtedy przepisowe 50. Ten pomysł jest fatalny dla mieszkańców okolic oraz bezsensu jeśli idzie o komunikację w mieście w ogólności- co z tego że zwiększymy przepustowość Broniewskiego jeśli rondo babka nie da rady tego przyjąć? A to tam jedzie większość, nie w Wojska Polskiego. To sprawi, że korek od Placu Grunwaldzkiego będzie wyglądał tak jak codzienne korki od Stawki do ronda. Ten pas rezerwy na Broniewskiego został utworzony 50 lat temu, od tego czasu sporo się zmieniło- ekspresowa Wisłostrada, poszerzona Powązkowska, powstała trasa prymasa i inne. Nie ma potrzeby budować wyjazdówki ze Śródmieścia. Ten pas zieleni powinien być zamieniony w skwer z drzewami i ławkami. Co do skrzyżowania Broniewskiego i Krasińskiego to rzeczywiście jest tam kiepsko, ale czy poszerzenie do dwóch pasów nie spowoduje, że za jakiś czas będzie znowu ciasno? Wystarczy przebudować skrzyżowanie, np. zrobić prawoskręt działający równolegle z lewoskrętem z Broniewskiego. Przy tej okazji można by poszerzyć krasińskiego na długości 100 m, do skrzyżowania z A. German. Ale po co więcej? Ja codziennie jeżdżę Elbląska-Krasińskiego-Powązkowska-Tatarska (czasem, dla odmiany jest to Elbląslka-Przasnyska-Krasińskiego), w różnych godzinach, i nie nie miałem nigdy problemu z pokonaniem skrzyżowania Krasińskiego/Powązkowska w czasie maks dwóch zmian świateł. Zazwyczaj jest to jedna. Jedyne korki to w stronę wschodnią. Moim zdaniem trzeba pamiętać, że obecnie w sporej części jest to ruch omijający autostradę (z nimi stoję wracając do domu, aż pod sam dom...) Na diagnozy należy poczekać z jej ukończeniem. Podobnie jak na budowę nowego mostu w tak bliskiej odległości od Grota. Naprawdę chcecie, żeby Żoliborz wyglądał jak zachodnia Wola, gdzie krzyżują się same wielkie ulice? Nie wystarczy wam największa droga w Polsce na granicy z Bielanami?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2015-03-10 09:23:25

    Czy ktoś wie coś konkretnego o projekcie planu miejscowego dla Żoliborza Południowego? Kiedy wreszcie zostanie uchwalony?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo iZoliborz.pl




Reklama
Wróć do