Maja Komorowska - mistrzowie teatru

Kalinowe Serce 19/02/2015 15:45
LUT 24
Kalinowe Serce godz: 19:30

24.02 o godzinie 19:30 zapraszamy do kalinowego serca na spotkanie z wybitną aktorką Mają Komorowską, która otworzy nowy cykl "Mistrzowie teatru", którego zadaniem jest prezentacja największych osobistości teatru.

Maja Komorowska (Maria Tyszkiewicz) urodzona 23 grudnia 1937 w Warszawie.
Aktorka teatralna i filmowa, pedagog. Profesor Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, związana z tą uczelnią od 1983 roku.
W 1960 roku ukończyła Wydział Aktorski (Oddział Lalkarski) krakowskiej PWST. W roku 1963 zdała eksternistyczny egzamin aktorski.
Debiutowała w 1960 w Teatrze Groteska w Krakowie, gdzie pracowała w sezonie 1960/61. W sezonach 1961/62 do 1967/68 należała do zespołu Teatru 13 Rzędów w Opolu (m.in. Agłaja w „Idiocie”, Violetta w „Kordianie” 1962, udział w I wersji Akropolis) przekształconego w 1962 w Teatr Laboratorium (od 1965 roku we Wrocławiu), pod kierunkiem Jerzego Grotowskiego (Tarudant w „Księciu Niezłomnym”).
Po siedmiu latach pracy w jego teatrze weszła do zespołu wrocławskiego Teatru Współczesnego i była jego aktorką w sezonie 1968/69 i 1969/70 (w reżyserii Jerzego Jarockiego „Każdy kocha Opalę” jako Gloria Gulock (1968), Stara Kobieta w„Stara Kobieta wysiaduje” (1969) oraz jako Gwiazda w „Paternoster (1970); w reżyserii Helmuta Kajzara jako Echo,Krasawica, Śmierć w „Bolesławie Śmiałym” (1969).
W sezonach 1970/71 i 1971/72 związana z Teatrem Polskim we Wrocławiu („Antygona” rola tytułowa, reżyseria Helmut Kajzar (1970), „Rzecz ludzka”, Gra snów” jako Głos 4, Odźwierna, reżyseria Krystyna Skuszanka, (1971), „Końcówka” jako Hamm, reżyseria Jerzy Krasowski (1972).

Od 1972 jest w zespole Teatru Współczesnego w Warszawie, gdzie zagrała wiele ról w spektaklach:
Erwina Axera („Lir” rola Kordelii (1974), Dobra w „Święcie Borysa” (1976), Aktorka w „Rzeczy listopadowej”(1976), Laura w „Kordianie” (1977), Francine w „Tryptyku” (1980), Amelie w„Ambasadorze” (1995), Matka w „U celu” (1997), Pani Heyst w „Wielkanocy” (2001),
Wojciecha Adamczyka „Wizyta starszej pani” w roli Klary Zachanasian (1993),
Macieja Englerta („Kurka wodna” jako Księżna Alicja (1980), Olga w „Trzech siostrach” (1985), „Letycja i lubczyk” rola Letycji Douffet (1989), „Wniebowstąpienie” rola Cioci Poli (2002).
W reżyserii Zbigniewa Zapasiewicza zagrała Cecily Robson w „Kwartecie” (2000).

Współpracowała także z Bohdanem Korzeniewskim- „Panna Julia” rola tytułowa (1977) spektakl grany był w Teatrze Stara Prochownia,
z Krystianem Lupą – gościnnie w Teatrze Dramatycznym jako Maria w „Wymazywaniu” (2001), Arkadina, Pilar w „NIEDOKOŃCZONYM UTWORZE NA AKTORA WEDŁUG „MEWY” CZECHOWA i „SZTUKI HISZPAŃSKIEJ” YASMINY REZY” (2004), w spektaklu „Na szczytach panuje cisza” – rola Anny Meister (2006),
z Krzysztofem Warlikowskim – „Dybuk” (2003), „Anioły w Ameryce” (2007).

Wielkie znaczenie dla polskiej kinematografii ma Jej udział w filmach znakomitych reżyserów:

Krzysztofa Kieślowskiego – „Dekalog I” rola Ireny (1988),
Tadeusza Konwickiego – „Jak daleko stąd jak blisko” jako Musia (1971), „Lawa” rola Pielgrzyma-Guślarza (1989),
Edwarda Żebrowskiego - „Ocalenie” rola Marty (1972),

Andrzeja Wajdy – Rachela w „Weselu” (1972), „Panny z Wilka” rola Joli (1979), „Człowiek z żelaza” –Aktorka czytająca wiersz Miłosza (1981), „Wyrok na Franciszka Kłosa” jako Matka Kłosa (1995), „Katyń” jako profesorowa Maria, matka Andrzeja (2007),
w filmach Krzysztofa Zanussiego – rola Agnieszki w „Góry o zmierzchu” (1970),
Bella w „Życiu rodzinnym” (1970), Anna w „Za ścianą” (1971), Marta w „Bilansie kwartalnym” (1974), Teresa w „Spirali” (1978), „WEGE IN DER NACHT” („Drogi pośród nocy” – film polsko-niemiecki) jako Hrabina Elżbieta (1979), Dorota w „Kontrakcie” (1980), VERSUCHUNG („Pokuszenie”-film niemiecki) rola Marty (1982), BLAUBART („Sinobrody”–film niemiecko-szwajcarski) rola Katarzyny (1984), „Rok spokojnego słońca” rola Emilii (1984), „Stan posiadania” rola Zofii (1989), „Cwał” jako Ciotka Idalia (1995)

Zagrała także ważne role w innych filmach zagranicznych: „Varakozok” („Oczekujące” film. węgierski) jako opiekunka, reż. Imre Gyomgyossy (1974), w „BUDAPESTI MESEK” („Budapeszteńskie opowieści” –film węgierski) reż. Istvan Szabo (1976), w filmie „Ósmy dzień tygodnia” (film węgierski) reż.Judit Elek (2006).

Stworzyła wiele znaczących ról w teatrach telewizji m.in. w „Maskaradzie” reż.K. Ciciszwila (1973), „Niemcy” rola Ruth, reż.J.Świderski (1974), „Niemcy” rola Berty reż.A. Łapicki (1981),
„Idź do Panny Toerpe” reż. J.Burski (1976), „Dwoje na huśtawce” reż.K.Kieślowski (1976), „Zmierzch długiego dnia” reż.A. Łapicki (1978), „Nadludzka medycyna” reż.W.Dziki (1988), „Wariatka z Chaillot” reż.Wojciech Adamczyk (1994),
„Królowa i Szekspir” reż. Z.Zapasiewicz (2001).

Ważne dla Niej są spotkania z publicznością w wielu miastach Polski i zagranicy, na których m.in. czyta wiersze wybitnych poetów. Jeździ na nie od wielu lat.

Aktualnie gra w spektaklach: Mimo wszystko Johna Murrella w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza w Teatrze Współczesnym oraz w Szczęśliwych dniach Samuela Becketta w reżyserii Antoniego Libery gościnnie w Teatrze Dramatycznym oraz w „Aniołach w Ameryce” Tony’ego Kushnera w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w warszawskim Teatrze Rozmaitości.
Otrzymała wiele nagród polskich i zagranicznych za wybitne kreacje aktorskie m.in Krzyż Wielki Orderu Odrodzenia Polski – styczeń 2011 na Wawelu oraz francuskie insygnia Komandora Orderu Sztuk i Literatury (listopad 2010) – przyznane przez Ambasadę Francji.
W czasach stanu wojennego pracowała w Prymasowskiej Radzie Społecznej oraz w Komitecie Pomocy Internowanym i ich Rodzinom, jeździła do więzień i ośrodków dla internowanych w całej Polsce. Współpracowała z fundacją „Pomoc Społeczna SOS” Jacka Kuronia. Później współtworzyła Hospicjum Onkologicze św. Krzysztofa w Warszawie. Od paru lat jest członkiem Rady Fundacji Hospicjum.
W 1993 roku Wydawnictwo Tenten wydało książkę autorstwa Mai
Komorowskiej zatytułowaną „31 dni MAJA”, a w 2004 roku Oficyna Wydawnicza
Errata „Pejzaż” – rozmowy Barbary Osterloff z Mają Komorowską.

Bilety w cenie 25 zł
Rezerwacje 887 333 383

Maja Komorowska - mistrzowie teatru komentarze opinie

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.




Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez izoliborz.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG MEDIA SP z o o z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"