handel i usługi , Jadłodzielnia Żoliborzu - zdjęcie, fotografia
14/12/2018 06:36

W piątek 7 grudnia, na tyłach urzędu dzielnicy, została uroczyście otwarta pierwsza na  Żoliborzu Jadłodzielnia. Dla wyjaśnienia, jak sama nazwa wskazuje, Jadłodzielnia jest miejscem, w którym to możemy podzielić się lub poczęstować jedzeniem. Stacja działa całodobowo. Każdy, kto nie będzie miał pomysłu i możliwości na zagospodarowanie nadającej się do spożycia żywności, będzie mógł ją zostawić w lodówce bądź na półce punktu i tym samym zapobiec jej bezsensownemu zmarnowaniu. Dostarczycielami produktów spożywczych mogą być również lokalne sklepy spożywcze oraz lokale gastronomiczne. Jadłodzielnia posiada regulamin, w którym zawarte są zasady bezpieczeństwa i higieny. Nad zasadami czystości i zgodności żywności z regulaminem dbać będzie wyznaczony opiekun. Nie będzie natomiast sztywnie określonych zasad dotyczących tego, kto może skorzystać ze stacji. Praktycznie każdy będzie mógł podzielić się swoim jedzeniem, zarówno osoby o niskich dochodach, jak i wszyscy inni, którzy w danym momencie uznają się za potrzebujących, dzięki czemu każdy może skorzystać z punktu na równych zasadach i nie jest w żaden sposób stygmatyzowany. Żoliborska Jadłodzielnia będzie już dwunastym tego typu punktem w stolicy. Ideę dzielenia się żywnością propaguje ruch obywatelski Foodsharing Wrszawa, którego założyciele inspirowali się niemieckimi ruchami foodscharingowymi. Projekt żoliborskiej stacji foodsharingowej został zrealizowany w ramach czwartej edycji budżetu partycypacyjnego na rok 2018 Jego autorem jest Marcelina Zjawińska. Na projekt zagłosowało 399 mieszkańców, a jego całkowity koszt wyniósł 42 500 zł.

Nie marnujmy Żywności!!!

Celem projektu jest walka z problemem powszechnego marnowania jedzenia na świecie a dodatkowo lepsza redystrybucja żywności stanowi pomoc dla potrzebujących. Kolejnym aspektem jest rola edukacyjna projektu w zakresie ochrony środowiska i ekologii. Dzięki foodsharingowi zmniejszy się ilość odpadów, a w społeczeństwie wzrośnie świadomość dotycząca terminów przydatności do spożycia produktów. Jak wynika z danych Eurostatu, w Polsce rocznie marnuje się ok. 9 mln ton żywności, z czego 2 mln to produkty zmarnowane w gospodarstwach domowych, przy jednoczesnym życiu w ubóstwie niemal 4,3% populacji Polaków (GUS 2017).

Na zakończenie chciałbym dodać od siebie, iż mam nadzieję, że idea foodsharingu nadal będzie się rozwijała w Warszawie i naszej dzielnicy. Wierzę, że nasza stacja nie będzie stała pusta, a mieszkańcy z chęcią będą dzielili się swoim pożywieniem, dzięki czemu więzi społeczne w naszej dzielnicy będą silniejsze.

Bartosz Kałuża – Żoliborski Obserwator

Jadłodzielnia na Żoliborzu komentarze opinie

  • Gość - niezalogowany 2018-12-18 22:25:58

    Otwierasz lodówkę a tam Zjawińska, KOD, Konstytucja, antyklerykalizm, aborcja, śluby homo...i szybko zamykasz na kłódkę.

  • gość 2019-01-05 17:04:21

    Karaluchomnożnia, otwierasz lodówkę a tam Zjawińska, KOD, Konstytucja, antyklerykalizm, aborcja, śluby homo...i szybko zamykasz na kłódkę. DOŚĆ

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez izoliborz.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG MEDIA SP z o o z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"