Spotkanie z Emilem Wesołowskim w Kalinowym Sercu!

Kalinowe Serce 19/01/2015 14:11
STY 24
Kalinowe Serce godz: 19:30

24.01.2014 roku zapraszamy do Kalinowego Serca na spotkanie z wybitną postacią polskiej sceny baletowej, Emilem Wesołowskim.

Emil Wesołowski to tancerz, choreograf, pedagog, reżyser, aktualnie choreograf- rezydent Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim w Warszawie. Urodzony 11 sierpnia 1947 roku w Żarach. 

Jako choreograf podejmuje zazwyczaj tematy klasycznych kompozycji baletowych, starając się nadać im nowoczesną strukturę dramaturgiczną, w układach tanecznych czerpie z dorobku tańca współczesnego, co powoduje, że aura emocjonalna jego utworów nawiązuje do wrażliwości młodego, zanurzonego w nowoczesnej przestrzeni, widza. Zajmuje go przede wszystkim estetyka dwudziestego wieku, chętnie też sięga po repertuar romantyczny.

Balety Emila Wesołowskiego estetycznie wystudiowane, pozbawione efekciarstwa, subtelnie rozgrywające relacje ciała z przestrzenią i obiektami na scenie zwróciły uwagę znakomitych reżyserów oper. W teatrze operowym choreograf współtworzył takie przedstawienia, jak Mariusza Trelińskiego: "Madame Butterfly" Giacoma Pucciniego (Warszawa, Waszyngton, Sankt Petersburg, Tel Awiw, Walencja), "Król Roger" Karola Szymanowskiego (Warszawa, Wrocław), "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki, "Otello" Giuseppe Verdiego, "Eugeniusz Oniegin" Piotra Czajkowskiego (Warszawa), "Don Giovanni" Wolfganga Amadeusza Mozarta (Warszawa, Los Angeles, Wrocław), "Aida" Giuseppe Verdiego (Warszawa), "La bohème" Giacoma Pucciniego (Warszawa, Waszyngton). Przygotował także choreografię do dwóch znanych na scenach Europy produkcji operowych, również reżyserowanych przez Trelińskiego: "Damy Pikowej" w berlińskiej Staatsoper Unter Den Linden (grudzień 2003) i w Operze Narodowej w Warszawie (grudzień 2004), a także w Łodzi i Tel Awiwie, oraz do opery "Andrea Chénier" Umberta Giordana w Teatrze Wielkim w Poznaniu (marzec 2004) i w Operze Waszyngtońskiej.

Emil Wesołowski zaczynał swoja karierę jako tancerz - zapisał się w pamięci widzów jako znakomity, ekspresyjny solista. Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu, żeby w 1966 roku zaangażować się do baletu Opery Poznańskiej, gdzie pracował pod kierunkiem Conrada Drzewieckiego. Lata praktykowania w znakomitym zespole pozwoliły mu uzyskać artystyczną dojrzałość; w roku 1973, wraz z innymi tancerzami Conrada Drzewieckiego opuścił operę i został solistą, a wkrótce pierwszym solistą Polskiego Teatru Tańca. Stworzył tam szereg kreacji w choreografiach Drzewieckiego, Teresy Kujawy i innych. Brał też udział w kilku filmach baletowych. Z czasem, wzorem większości artystów baletu, zaangażował się w pracę pedagogiczną: współpracował z poznańską szkołą baletową oraz prowadził zajęcia baletmistrzowskie w Polskim Teatrze Tańca. 

W 1979 roku opuścił zespół i zdecydował się na karierę niezależnego artysty. Przez sezon kierował baletem Opery Wrocławskiej, a następnie Teatru Wielkiego w Poznaniu. W połowie 1982 roku przyjął funkcję kierownika baletu w warszawskim Teatrze Wielkim, w tym też czasie występował również jako solista. Nie chcąc jeszcze żegnać się ze sceną, łączył pracę choreografa i kierownika baletu. Jeszcze przez pewien czas występował w trzech ważnych rolach charakterystycznych: Złej Wróżki Carabosse w "Śpiącej królewnie" Gusiewa, Wdowy Simone w "Córce źle strzeżonej" Ashtona i Przełożonej w "Balu kadetów" Lichine'a. Mając już za sobą dokonania choreograficzne i doświadczenie pracy w operze, rozpoczął współpracę z twórcami teatru dramatycznego. W teatrach muzycznych i dramatycznych pracował z Laco Adamikiem, Kazimierzem Dejmkiem, Mikołajem Grabowskim, Jerzym Gruzą, Jerzym Grzegorzewskim, Adamem Hanuszkiewiczem, Bohdanem Hussakowskim, Krystyną Jandą, Ryszardem Perytem, Maciejem Prusem, Jérômem Savary, Markiem Weissem-Grzesińskim, Krzysztofem Zaleskim i Krzysztofem Zanussim.

Szczególnie interesująca okazała się kilkuletnia współpraca choreograficzna z Januszem Wiśniewskim przy kolejnych przedstawieniach autorskich tego twórcy.  Rok 1998 to kolejne twórcze wyzwanie w karierze artystycznej Emila Wesołowskiego - zadebiutował wtedy w Operze Narodowej w roli reżysera, wystawiając dla Ewy Podleś "Semiramidę" Gioachina Rossiniego. Do pracy reżyserskiej powrócił jako dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Poznaniu, realizując tam bardzo dobrze przyjęty przez publiczność i krytyków "Straszny dwór" Stanisława Moniuszki i musical "Skrzypek na dachu". W Operze Bałtyckiej reżyserował z sukcesem "Barona cygańskiego" Johanna Straussa

Emil Wesołowski niezwykle konsekwentnie, pracowicie i twórczo wzbogaca repertuar baletu w Polsce. Nie należy do artystów medialnie eksponowanych, pozostaje jednak autorytetem dla "wtajemniczonych". To twórca, którego pozycja na rodzimej scenie tanecznej umacniała się, by stać się obecnie punktem odniesienia dla kolejnych pokoleń tancerzy.

Artysta został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Zasłużonego dla Kultury Polskiej, Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz Medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania. Jest laureatem Nagrody ZAiKS za całokształt pracy artystycznej i honorowym  obywatelem miasta Poznania.
  Bilety w cenie 10 zł

Rezerwacje: 887 333 383

Spotkanie z Emilem Wesołowskim w Kalinowym Sercu! komentarze opinie

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.




Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez izoliborz.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG MEDIA SP z o o z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"