Plac Grunwaldzki w oczach młodych

11/02/2016 12:16
plany zagospodarowania, Grunwaldzki oczach młodych - zdjęcie, fotografia

Kiedy w naszej szkole ruszał pilotaż nowatorskiego programu edukacyjnego pt. "Kształtowanie przestrzeni" byłem jeszcze uczniem gimnazjum. Wtedy po raz pierwszy zostałem uświadomiony, że jako mieszkaniec mogę mieć wpływ na kształtowanie otaczającej mnie przestrzeni architektonicznej. Po wspólnej naradzie zdecydowaliśmy, że na warsztat weźmiemy miejsce, wymagające szybkiej i sprawnej, a zarazem przemyślanej rewitalizacji, teren żoliborskiego placu Grunwaldzkiego.

Swoją pracę zaczęliśmy od kilku spacerów wokół placu, podczas których zasięgaliśmy opinii mieszkańców. Wspólnie obserwując obecny stan wykorzystania potencjału przestrzennego, na bieżąco wymienialiśmy się pierwszymi spostrzeżeniami. Po wstępnym zapoznaniu się z charakterem miejsca, mając ugruntowaną wiedzę teoretyczną z warsztatów poprzedzających spacery, urządziliśmy swego rodzaju "burzę mózgów". Na forum całej grupy szukaliśmy odpowiedzi na pytania dotyczące wad i zalet omawianego terenu, następnie, na ich podstawie staraliśmy się wyciągnąć pierwsze wnioski. 
Jednogłośnie stwierdziliśmy, że skrzyżowanie ulic Broniewskiego i ks. Popiełuszki z alejami Wojska Polskiego i Jana Pawła II nie spełnia zawartej w nazwie funkcji placu jako miejsca zdominowanego przez zieleń i wyłączonego z ruchu pojazdów. Stanowi jedynie ważny węzeł komunikacyjny pozbawiony architektonicznej spójności otaczających go budynków.

To właśnie podczas kolegialnych rozważań zaczęła kształtować się wizja zagospodarowania placu, który paradoksalnie placem nie jest. Nadrzędnym celem, który przyświecał naszej grupie, stało się stworzenie miejsca, które będzie integrować żoliborską społeczność. Stworzenie owego "miejsca spotkań" wymagało ograniczenia do minimum ruchu samochodowego w obrębie placu. Projekt zakładał więc stworzenie odrębnego węzła komunikacyjnego oraz wyburzenie pawilonu handlowego, szpecącego pas zieleni Alei Wojska Polskiego. Skrzyżowanie miało zostać oddzielone od właściwego placu pasażem wysokich drzew, które stałyby się niejako przedłużeniem pasu zieleni. Teren placu podzieliliśmy na cztery integralne części oddzielone od siebie ciągami pieszymi, lecz tworzące wspólną całość.

W pierwszej z nich zaplanowaliśmy amfiteatr, spełniajacy rolę społeczno-kulturową. W drugiej zaś umieściliśmy skatepark, który z pewnością przyciągnąłby wielu młodych ludzi. W trzeciej części miał znajdować się plac zabaw dla rodzin z dziećmi, natomiast czwartą część zajmować miał bazar warzywny, który miał wyeliminować nieestetyczne budki na stałe wpisane w  krajobraz żoliborskich ulic.

Mimo, że nasza wizja zagospodarowania placu Grunwaldzkiego jest nieco utopijna to uważam, że tego typu warsztaty są ze wszech miar wskazane. Kształtują one bowiem wrażliwość i zakorzeniają wyważony krytycyzm spojrzenia na otaczającą nas przestrzeń. Jestem przekonany, że w przyszłości przyniesie to wymierne korzyści dla naszej dzielnicy, a udział zwykłych mieszkańców w kreowaniu przestrzeni miejskiej z roku na rok będzie coraz większy.

https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gif

Bartłomiej Chlabicz

 

Plac Grunwaldzki w oczach młodych komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez izoliborz.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

MPG MEDIA SP z o o z siedzibą w Warszawa 02-761, Cypryjska 2G

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"